RTV Teorija i praksa
Da se osvmemo još na pojam, u političkom rečniku toliko poznat, uznemiravanja javnosti i javnog mnenja. U čisto informatičarskom smislu, ako takav izraz može da se upotrebi, bez „uznemiravanja” javnog mnenja ne bismo mogli imati ni informaciju. Šta vredi informacija koja ne uznemiruje. Druga je stvar da li ta informacija proizvodi efekte koje mi očekujemo ili ne. Tu sad dolazimo, istovremeno, i do pojma manipulisanja - mi bismo želeli često da se javno mnenje ne uznemiri, a ono je u stvari jedna delatna činjenica. Informacija isto tako ima svoju delatnu vrednost, kako u ekonomskim i u dmgim sferama, tako i u sferi stavova, i mora da predstavlja uznemirenje. Ja ne bih sada govorio u onom dnevnom političkom smislu o uznemiravanju javnosti, nego bih oslao na terenu informacije i njene kulturološke, avilizacijske uloge koja je uvek takva da, srećom, jeste uznemirenje. S. ILIĆ: Možda bismo mogli sada malo o tome: gde su, praktično, sredstvajavnog informisanja i komuniciranja sada - krajem veka? Koja im je uloga, do kog su stepena mobilnosti i prenosivosti informacija došla u svetu i kod nas? A TODOROVIĆ: Ono čemu prisustvujemo sada krajem veka to je veoma, veoma veliko multiplikovanje različitih sredstava javnog informisanja za sada u okviru radija, televizije (na neki način več osvojenih prostora), ali sa novim sredstvima distribudje, sa novim sredstvima kreadje. Ta sredstva postaju još intenzivnija u svojoj mogućnosti delovanja ali i mogućnosti pokrivanja sve većih i većih teritorija određenira sadržajem. Ako pogledamo tehnologije koje su se razvile danas, krajem veka, i koje će kada dođe zaista kraj veka biti u punoj eksploataciji, videčemo da i TV programi koji su bili do sada na neki način privilegovani (televizija je emitovala program najednoj teritoriji i bila je zaštićena; imala je svoje kanale i nije mogao niko spolja da dođe i da emituje drugi TV program), sada dolaze u situaciju konkurentnosti većeg broja drugih istovrsnih ali možda i sadržajno, ideološki (da ne ulazimo u te aspekte) različitih komunikadja. Krajem veka sigumo ćemo biti zapljusnuti ogromnom količinom različitih TV programa.
19