RTV Teorija i praksa

razgovor u željenom pravcu, nadahnjuje sagovomike, reaguje na njihove reči, provocira ih i izaziva željene efekte. Sasvim je, dakle, jasno da voditelj mora biti autor koncepcije programa, inicijator, nosilac komunikacije, poznavalac materije o kojoj govori, ravnopravan sagovornik, spona sa realnošču, kompetentna ličnost sposobna da izrazi lični stav i izvede društveno relevantne zaključke. Postavlja se pitanje: pred čijim i kakvim to zahtevima stoji voditelj emisija radija i televizije? Pred zahtevima svakog slušaoca ili gledaoca, korisnika saopštene informacije. Voditelj treba da predstavlja objektivne, pronicljive uši i oči događaja ili situacije kojoj slušalac-gledalac nije u mogučnostf sam da prisustvuje. Ta publika, i kada je pojedinac i kada je kolektivna svest, iz dana u dan sve je obrazovanija i njena glad za informacijom je sve veča. Voditeljev posao je utoliko teži, jer je na njegova pleča svaljena obaveza da informaciju izrekne što neposrednije, prirodnije, verodostojnije. Tu se voditelj televizijskih emisija susreče sa stresnom situacijom prejake koncentracije pred kamerom, potencijalnom uštogljenošču i eventualnim strahom od milionskog gledališta Voditelj radio-emisija ima nametnutu obavezu veče verbalne prisutnosti sa svim onim odlikama iska/a koji treba da zameni sliku, a to je več veoma velik i- težak zadatak. GLAD ZA INFORMACIJOM KAO EPIDEMIJA Sve obrazovaniji auditorij, gladan obaveštenja ne samo na osnovna pitanja novinarskog zanata več i tumačenja i stavova, kritički upoređuje rad voditelja koje, posredstvom malih ekrana i radio-prijemnika, pušta u kuču. Želi da bude obavešten odmah, istinito, verodostojno, ne mucavo i nevešto. Za novinarsku neobaveštenost, za rđav jezik ili govorne mane sve manje ima toierantnosti. Puko osmehivanje, manekenski izgied kao dominanta i rutinsko izgovaranje tuđeg teksta - ostavljaju ga ravnodušnim, čak nezadovoljnim. Ovo se, рге svega, odnosi na emisije informativnog, obrazovnog, školskog ili naučnog programa. Ali ni situacija sa zabavnim programima nije mnogo drugačija.

108