RTV Teorija i praksa

i hor koji koliko peva toliko i učestvuje u radnji, tako da je potpuno izbegnuta monotonija. U melodijskim rečitativima Gotovac nalazi pravu intonaciju koja omogućava dobro razumevanje teksta i pojačava izraz. Ako su likovi iz libreta izrazito podvučeni, onda to i muzika poštuje. Gotovac je kao operski dirigent odlično poznavao sve zakone scene i opere, pevanja solista i hora, i znao je da dobro odmeri orkestar prema pevačima koji uvek dominiraju. Ali kad god mu se ukaže prilika on vešto instrumentacijom postiže dejstva koja pevanoj reči nisu dostupna. Nisu to samo kloparanje vodeničnog kamenja u drugom činu, ili duhoviti pasaži tube, ili glisanda gudača, več stalno korišćenje gotovo neograničenih mogučnosti modernog orkestra. Harmonski jezik u Eri je vrlo raznolik: od harmonizacije narodne melodije, preko romantičnih belkantističkih paralelnih terci i seksti do, za svoje doba smelih i nepripremljenih disonantnih akorada. Gotovac je izgleda jedini kod nas znao tajnu kako da to sve spoji i sredi u novu, višu celinu, koja ne deluje kao smeša ili potpuri. Prvi čin opere zbiva se na guvnu iza kuče bogatog gazda-Marka. Devojke, među kojima je i Markova kči iz prvog braka Đula, komišaju kukuruz i pevaju o Ijubavi i dragom. Đula u svojoj pesmi izražava nadu da če se jednog dana pojaviti i njen dragi koji če je spasti svih nevolja. Odjednom, sa plasta sena, ili ako je to režiseru i scenografu prikladnije, sa vrha lestvica, sklizne veseli, obesni i odrpani mladić Mića koga niko ne poznaje. Na pitanje ko je i odakle, odgovara da je Ero s onog svijeta, da je istom došao, i svakoj zna da kaže ponešto o njenim na onom svijetu, Miča pokušava da zapodene razgovor sa Đulom, ali ga u tom sprečava goropadna i prgava Doma, druga žena gazda-Marka. Miča, međutim, ne bi bio domišljat kada ne bi izmislio način da odvuče Domu: peva joj kako če čorba da joj prekipi, i radoznala domačica žurno odlazi. U zanosnom duetu sa Đulom, Miča se otkirva kao onaj koji joj je o Đurđevu-dne slao jabuku i kitio pendžere i otvoreno joj izjavljuje Ijubav. Đula nenaviknuta na ovakve izlive se zbuni, ali ipak kazuje kako će voleti samo onoga koji nju bude voleo, ma kakvog stanja bio. Dolazak

224