RTV Teorija i praksa

ateijea” 30 , niti biede odbieske istrošenih pogleda, već u punorn, dnevnom svetiu, en plein air, u jarkim bojama i suptiinim nijansama, u jednom pozitivno „razbarušenom maniru”, život pogieda i iskričavih misii, donosi raskoš pesničkih siika, metafora i epiteta s kojima u oduševljenju prekriva svoje „umetničke” čianke. Poetski esejist u punom smisiu te reči! Biizak po tome savremenom italijanskom muzičkom piscu Gvidu Panainu, koga i sam često citira (u svom naročito „poetskom” eseju o Šimanovskom, zatim u esejima o Honegeru i o Raveiu) Mnoštvo epiteta, neuobičajenih poređenja i ponegde arhaičnih konstrukcija doprinose, rekli bismo, jednom „kitnjastom” stiiu, iii, kako bi sam pisac rekao za Panaina, „rascvetanom stilu” 31 . Međutim, nama ne ostaje „otužan ukus u ustima”. Dok u memoriji prelistavamo stranice modernog iskustva pisane reči o muzici, konstatujemo da je epitet izgubio svoj značaj, jer preteranom upotrebom u prošlom veku on se iziizao, pohabao, izvetrio i ogiodao. Aii, Binguiac se njime ne siuži po navici, zbog školske tradicije, več zbog svog živog poetskog osečanja. Kod njega reč oživijena epitetom ponovo postaje poetska, starinskim draguijima reči vraća se prošii sjaj. I tako. muzika balsamovana u priručnicima iz istorije muzike „zaškrgutala bi zubima” kada bi pročitaia sledeče odiomke: - „АИ, svoj izvijeni i zaobilazni put, sa mnogim izietima i zavojima, u traženju na svim stranama svog visoko (nekad i suviše) izrađenog i rafinovanog izraza, i u stvaranju daleko (pa i predaleko) razvijene tehnike, veštine pa i mađije muzičkog zanata, ovaj čarobnjak - i voišebnik muzike, završio je zagriivši prisno mirnu, jasnu i krepku narodnu pesmu” 32 „... zamislite, vezuju je sa onom gorostasnom, strasnom, neiscrpnom, vatrenom Listovom romantičnom sonatom” 33 ; „. .muzika Viia-Lobosa teče uvek snažno kao Amazon' - u jakoj struji, bez prestanka i/viru i nestaju nove misii, ona je uvek bujna, sočna i vreia, lako, siobodno i gipko uobličena, a traži jednostavne

30 Petar Binguiac „Klod Debisi”, Jugosiovenski radio”, 1953, I, br 12, str 4 31 Petar Binguiac, „Karoi Šimanovski”, op. cit. str 130, 32 Ibidem. str 130 33 Petar Binguiac, „Džon Ajeriend”, op. cit, str 95

77