RTV Teorija i praksa

Ova značajna crta u razvoju radija korišćena je ne samo u periodima pre i za vreme drugog svetskog rata nego, možda još i više, u periodu hladnog rata po završetku drugog svetskog rata. Još i danas ргеко 80 zemalja dnevno emituje hiljade sati intemacionalnog programa u sve regione sveta. 5. Izgledalo je da će pojava novog radio-difuznog medija, televizije, kasnih pedesetih okončati eru radija bar u najrazvijenijim zemljama. Sa televizijom javila se nova utopija, mislilo se da televizija treba da postigne ono što radio nije uspeo: demokratizaciju u sferi komunikacija. Encensberger (Enzensberger) (1974: 105) smatra da se novi elektronski mediji (televizija) razlikuju od starih (npr. knjiga, slika) po tome što nisu klasno određeni i ekskluzivni već više egalitami po strukturi. „Potencijalno novi mediji su uklonili sve privilegije obrazovanja a time i kultumi raonopol buržoaske inteligencije." Međutim, trideset i pet godina duga istorija televizije jasno je pokazala da su ta utopijska verovanja bila pogrešna. Uprkos svom emancipatorskom potencijalu televizija nikada nije dostigla revolucionami značaj štampanih medija, koji su oni imali od perioda prosvetiteljstva do nacionalnih preporoda. Danas se veruje da .telematski mediji" imaju tu istu emancipatorsku moć. 6. lako je slušanje radija većinom postalo sekundarna aktivnost posle razvoja televizije, radio dobija u mnogim zemljama nove više socijalne nego tehnološke impulse. Mada tehnološke novine čine radio-emitovanje pristupačnijim čak i za nestračne i prilagodljivijim kako za potrebe komunikatora tako i za slušaoce, uveren sam da tehnološke izmene nemaju odlučujuću ulogu u transformaciji dmštvene stmkture radija. Pre bih гекао da one pomažu da se prošire i obogate tradicionalni oblici radio-programa pražajući nove tehnološke mogućnosti. S druge strane, nove političke ideje i nagli razvoj nacionalnih ekonomija šezdesetih godina uticali su na promene u odnosiraa između radija i ostalih medija i posebno na nove vidove organizacije komunikacijskih procesa namenjenih komercijalnom profitu kao i interesima zajednice. Za razliku od štampanih medija rađio je vrlo rano bio pod vlašću velikih industrija. Period malih (privatnih)

20