RTV Teorija i praksa

informacije, ili stavljati u gomjem i donjem delu neslikovne bele ili obojene površine (što je danas slučaj sa filmskim materijalima). Četvrta faza (1995-2000. godine) je prelaz na HD XV servis, ali u kombinaciji sa HD-MAC/paket signalom. U ovoj fazi koristi se i 625 ED-MAC i 1250 HD MAC studio, a na prijemnoj strani svi displeji: PAL/4:3, MAC/4:3, ED-MAC/16:9 i HD TV/16;9. Autori Eureka 95 smatraju da je ovakvo evolutivno rešenje korak po когак vrlo povoljno, a za gledaoca to znači da će u sledećih deset godina sa PAL morati prvo da pređe na MAC, pa na ED-MAC i na kraju na HD-MAC televizor. Za razliku od evropskog .evolutivnog" 1250/50, kod japansko/američkog .revolucionamog" predloga 1125/60 formata, nema prelaznih faza, već se sa NTSC standarda direktno ulazi u HD TV. Međutim, i ovde se javljaju problemi u segmentu emitovanja, јег se slično kao i kod MAC formata, mora vršiti kompresija signala, samo što su oni usvojili tzv. MUSE (Multiple Sub-Niquist Sampling Encoding) sistem. Prema tome i evolutivni i revolucionarni prilaz novim HD TV sistemima otvaraju vrlo kompleksna pitanja u sva tri segmenta i definitivni odgovori po ovim pitanjiraa tek treba da se oforme. MAC/PAKET I HD EP Televizija visoke definicije na bazi evropskog evolutivnog prilaza sa HD-MAC/paketom i japansko-američkog revolucionarnog sa MUSE sistemom izazvala je veliki razdor među radio-difuzerima u svetu. Međutim, od skora su proizvođači HD audio/video opreme predložili još jednu verziju pod nazivom HD EP (High Definition Electronic Production) uz naglasak da ona nije usmerena ka radio-difuziji, već ka proizvodnji HD programa na video-kasetama i diskovima. Drugim rečima, umesto distribucije posredstvom HD-MAC ili HD-MUSE u DBS servisu, nude distribuciju HD-EP programa na audio/video-kasetama i diskovima namanjene audio/video-rikorderima i diskovima. HD EP ne bavi se filozofskim prestižnim pitanjem da li evolutivni ili revolucionarni pristup, zatim da li je

169