RTV Teorija i praksa

povezuju u obrise karaktera i određuju osnovna polazišta pristupa situaciji. U vreme priprema pre snimanja tekstovne akcije zajedno s glumcem uskladim ona značajnija mesta za realizaciju uloge koja su važna za razvoj događanja, odnosno za predstavljanje atmosfere događanja. Sposobnost predstavljanja atmosfere događanja je, uz označavanje (naglašavanje) osnovnih značenjskih jedinica teksfa, suštinska za glumčevu akciju u dubini zvučnog prostora. Posredovani zvučni mizanscen akcije (odnos prema mikrofonu i dubini slike zvuka) znači samo realizaciju tehničkih pretpostavki izabrane ideje. Mikrofonska akcija glumca - ako je upoznat sa smislom rekonstrukcije fiktivnog događaja - prepuštena je njemu, a ukoliko zahtev za dubinskim relacijama ne spozna sam i autohtono, posredujem mu uputstva za mikrofonski odnos pojedinih njegovih „situacija' s obzirom na celokupnu zvučnu sliku. Osnovna briga treba da mu bude briga za atmosferu događanja koju zajednički rekonstruišemo. Osnovni rad u pripremi za režiju znači dogovor sa snimateljem i interpretacija zvučnog scenarija. Razgovor o tonskim dispozitivima za realizaciju ideje potiče od režijske interpretacije ideje do tehničkih kriterija za predloženu izvedbu, a teče na osnovu poštovanja različitih čitanja i u dijaloškoj atmosferi. Ako je moja vizija zasnovana i konzistentna, u zvučnim okolnostima snimatelj treba odmah da je oseti (slušno „vidi"), a ako se naša viđenja mimoilaze obezbedim sebi vreme za proveravanje opcija i smisaonosti razlika u interpretaciji tehničkim kriterijima. Dogovor sa snimateljem kod mene teče izrazito u poštovanju određenog stupnja suverenosti njegovog rada koji, kako se u postupku zvučne registracije ostvaruje, uzimam kao stvaralački čin par excellence. Jer, tonsko snimanje radio-drame znači ostvarivanje značenjskih razlika u čujnosti. U tu svrhu snimatelj (po nalogu reditelja) mora da polazišne registrovne mogućnosti aparatura i nosilaca zvuka tretira kao instrument. Za razliku od situacije »normalnog praga" čujnosti - kakav važi za besprekomo emitovanje (prenos) đubine zvuka, u

202