RTV Teorija i praksa

„Televizijski zapis" je naziv dmgog poglavlja u kojemu se na primjeren način govori o specifičnosti TV koda, njegove gramatike, sintakse i stilistike, јег je to jedan drugi, totalniji govor od svih do sada nam poznatih govora. Budući da taj opći TV kod ima svoje ekspresivne specifičnosti, autor konstatira kako su njemu najprimjereniji informatično-politički žanrovi i kazivanja, zatim feljtonsko-dokumentarne naracije širih dijapazona i kultumo-umjetničke „resekcije” kao multimedijski totalni izrazi života. Nakon toga autor u trećem poglavlju, .Jezik televizije", analizira specifičnosti TV jezika koji je ,u svoj svojoj sveopštosti zbir dramaturških i lingvističkih zakonitosti" (str. 38), tj. totalni izraz koji u sebi sintetizira prvenstveno auđio i vizualne izražajne komponente. Četvrto poglavlje, „Audiovizuelni sistem", dalje razrađuje tu sintetsku specifičnost TV jezika, u prvom redu s obzirom na bazičnu činjenicu da je .televizijska slika u isto vreme i slika i reč, matematičko sređivanje miliona crno-belih čestica našeg lika u etru i kroz etar, ona je eho tehničke reči našega raspevanog, suludog veka" (str. 47). Nakon što je time apsolvirao opću problematiku TV retorike i dramaturgije, autor u slijedećim poglavljima ove knjige analizira i posebne relacije televizije ргеша drugim, srodnim medijima i sistemima Ijudskoga izraza. U petom poglavlju se tako govori o „dijalogu televizijske drame" koji ,u dimenzijama elektromagnetskog talasa dolazi, spontano, do nove magije, do totalnog verovanja u dramske mogućnosti insertiranog života kod televizijskih gledalaca... U dramaturškoj dijagonali dijaloga i monologa, scene-kutije i filmskog insertiranja, razumnost postojeće mehanike dovodi u vođstvo njenu elektronsku kombinatoriku iznad magije pozornice da bi istinom posvedočila život drami' (str. 52). Analizirajući u šestom poglavlju odnose radija i televizije, autor naglašava sličnosti i razlike. Govor je tako na radiju izrazio sintetičan, to je jednodimenzionalna ekspresija zvukom, dok je TV govor analitičan, tj. svodi se najednu komponentu televizijskog

234