RTV Teorija i praksa

povede istraga o Makartiju i da on bude izbačen iz Senata. Međutim, makartizam nije nestao, on se i đalje još žešće razvijao pod vođstvom državnog sekretara Dalasa, koji je uspeo da između pedesetih i šezdesetih godina u političkim čistkama uništi Maroua i mnogobrojne filmske, kultume i javne radnike. Osim filmova sa izrazito jasno izdiferenciranom političkom porukom, postoji većina onih koji je implicite sadrže. Njihov socijalizujući efekat ne manifestuje se mcžda odmah nakon svakog pojedinačnog filma, već dugotrajnim stvaranjem i emitovanjem mnoštva pomka u određenom manira. Delujući posredno i ne ugrožavajući neposredno sistem vrednosti pojedinca, ove poruke se tako ne sukobljavaju direktno sa njegovim odbrambenim mehanizrnima. No, bez obzira koliki je socijalizujući efekat filma, on postoji i povećava se ukoliko se određeni tip filmskih pomka istovetne intencije kontinuirano u određenom dugom vremenskom razdoblju prikazuje recipijentima. Stoga je dokumentarac, zbog svoje autentičnosti, film pod naglašenom kontrolom birokratskog državnog aparata. Primeri su mnogobrojni, izdvajamo dva; nijedan film iz Vijetnama i Koreje u vreme rata nije mogao biti prikazan ua bilo kom kanalu bilo koje američke TV stanice. Uvozna carinska kontrola filmova u to vreme je bila izuzetno rigorozna. Kada je reč o vijetnamskom i korejskom ratu u bipskopima i na televiziji emitovani su filraovi vladinog odćljenja za propagandu u kojima je uloga američkih vojnika u tim ratovima poistovećena sa njihovora ulogom u drugom svetskom ratu. Između ostalog i zbog toga američko javno mnenje dugo nije imalo pravu sliku o događajima u Vijetnamu i Koreji. Početkom 1987. godine otpušten je u dramatičnim okolnostima direktor najuticajnije RTV kompanije na svetu, BBC, Alasder Miln, najverovatnije kao rezultat napada predsednika Konzervativne stranke Normana Tebita. Jedan od osnovnih grehova BBC su dokumentarne reportaže o Foklandskom ratu i irskim ekstremistima pošto u njima nije bilo dovoljno sluha za britansku poziciju.

105