RTV Teorija i praksa

pokretači takvog ponašanja. Izgleda da sadržaj pre pojačava i upotpunjuje postojeće ili na drugi način izaziva tendencije u ponašanju'. FILM U KORELACIJI SA KOGNITIVNIM RAZVOJEM Svet dece i odraslih se raziikuje. Istu poruku deca različitog uzrasta i odrasli drugačije dekodiraju i interpretiraju što je uslovljeno nizom zavisnopromenljivih faktora. Deca su u procesu socijalizacije, a kod odraslih je ona uglavnom zaokružena. Stavovi dece su podložni saglasnim i nesaglasnim promenama, uticaj primamih i referentnih grupa je snažniji, sistera vrcdnosti se izgrađuje, kultumi kod usvaja. Sve rečeno doprinosi da su socijalizujući efekti, pod uslovom da je filmska pomka za određeni uzrast komunikabilna, prisutniji. Dominantni faktori u procesu socijalizacije najranijih uzrasta je primarna gmpa, pre svega porodica, predškoiska ustanova i sporadično masovni mediji (televizija - crtani filmovi i povremeno dečije emisije: za Jugoslovensku situaciju recimo Kocka, kocka, kockica, u SAD Saesam street, u Japanu Sazaesan story\ reklame) i drugi oblici kulture (sasvim sporadično lutkarsko pozorište i to samo u razvijenim urbanim sredinama); u preadolescentnom dobu još uvek dominira priraarna grupa (ali je smanjen uticaj roditelja i povećan uticaj škole i prijatelja) i masovni mediji (televizija i posebno film na TV, strip, pa tek onda film u bioskopu); a u doba adolescencije primame (uglavnom prijatelji, uloga porodice se drastično smanjuje) i referentne grape i masovni mediji (posebno filmu bioskopu, radio) i dragi oblici masovne kuiture (гок koncerti, aitemativno i institucionalno pozorište, hepeninzi...). Adolescentno doba je izuzetno značajno u traganju za mcstom pojcdinca u društvu. Veiike idcntifikacione teme kao što su: ijubav, sreća, individualnc sposobnosti, hrabrost, jedan protiv svih imaju znatno snažnije dcjstvo na adolescente ncgo na mlađe odnosno starije uzraste.

110