RTV Teorija i praksa

zanemarljiv, već da on postoji ali je ograničen i da raste sa vremenom izloženosti mediju i učestalosti prezentacije određenog tipa poruka, što praktično znači ukoliko ga posreduje TV sigual njegov socijalizujući efekat je snažuiji. Svest o uticaju filraa na ponašanje, pre svega mladih, prisutna je u značajnom opsegu. Istraživanje „kultumog koda' na uzorku od 1 792 ispitanika u Vojvodini (maj 1987, RTV NS Centar za istraživanje programa i auditorijuma) pokazalo je da penzioneri i đomaćice, uglavnom nedovoljno obrazovani, smatraju da film mnogo utiče na ponašanje mladih (31 odsto ispitanika) dok su u svom opredeljenju preraa navedenom stavu umereniji („delimično utiče') stručnjaci, umetnici, studenti i administrativno osoblje, dakle intelektualci (više od 50 odsto ispitanika). Sa uzrastom se formira svcst o stepenu uticaja filma na ponašanje mladih. Dakle sa sazrcvanjem i obrazovanjem raste svest o mogućem uticaju filma na ponašanje, a time se i pojačavaju odbrambeni mchanizmi prema filmskim porukama koje su u sukobu sa vrednostima društva kojem recipijent pripada Istovrcmcno film u poređenju sa drugim medijima za ispitanike nije imao gotovo nikakvu informativnu funkciju. Između drugih medija, za njega se opredelio tek neznatan procenat (7 odsto) i to uglavnom učenika izmedu 13 i 15 godina što je saglasno podacima Komorovske i drugih da je ta uzrasna grupa najvemija filmska publika, ali filma uglavnom prenesenog TV signalom. Dobijcni materijal je pokazao da je komunikabilnost filmske poruke u korelaciji sa socijalizujućim efektom, da estetizovano Ijuđsko iskustvo u filmskoj poruci, kod dela recipijenata, evocira sećanja na njihovu prošlost i shodno tome recipijenti i zauzimaju stav prema simboličkoj prezentaciji događaja, ili odabiraju drugu strategiju te dijcgezu projcktuju na širi društveno-politički plan i u odnosu na njega procenjuju postupke junaka. Socijalizujući efekti filma korcliraju i sa referentnim faktorima i selektivnim procesima recipijenta, ali i sa ukupnom izložcnosti filmu u sadejstvu sa ostalim medijima.

112