RTV Teorija i praksa

Zdravko Ignjatović

SVETLOST KAO VIZUELNA KOMPONENTA TELEVIZIJSKOG MEDIJA

Potrcba Ijudi da registruju svet oko sebe datira tako reći od njihovog postanka. Pcćinski čovck je ostavio oštrim okom zabclcžena sveđočanstva ođ kojih ncka, na primer u pećini Altamirau Španiji zadivljuju posctioce. Dug putje pređen hiijadama godina do pojave kamere obskure (camera obscura) tj. mračne komore (poznate u Kini još рге 3 000 godina) čiji je optički princip opisao Aristotel a njenu primcnu objavio arapski naučnik Alhazen iz Basre (965-1039) u XI veku. Niz poznatih imena kao što su Duzepc Porta (Giuseppe Porta, oko 1520-oko 1575), Leonardo da Vinči (Leonardo da Vinci, 1452-1519), Johan Kcplcr (Johann Kepler, 1571-1630) i nmogi drugi, usavršavaju ovu napravu te od prvobitne mračne komore dobijamo najpre prenosni urcđaj a zatim i refleksni sistem sa sočivima za izoštravanjc dobijcnog lika. Na ovom stcpcnu razvitka camera obscura omogućuje realizaciju pronalazačkc rađoznalosti istraživača na polju fotografije Niscfora Nicpsa (Nicčphorc Nicpce, 1765-1833), Žaka Dagcra (Jacqucs Dagucrrc, 1787-185 1), Vilijama Talbota (William Talbot, 1800-1877) i drugih - pojavu fotografske slikc. Rclativno kratko vrcme od pronalazaka dagcrotipijc (za čiju izradu jc bila potrcbna ekspozicija dcsctinu i višc minuta), talbotipijc, postupaka skoro paralclno pronadcnih - vcć 28. dcccmbra 1895. godine prikazuju braća Limijer: Luj (Louis Lumičre, 1864-1948) i Ogist (Angustc Lumičrc, 1862-1954) prvu javnu

151