RTV Teorija i praksa
čovjeka već i njegovog estetskog senzibiliteta več samim tim što djeluje isključivo u domenu akustike. Iz te činjenice koja je dobila vrijednost zakona u umjetnosti radija proističe i priroda njenog najeminentnijeg žanra, radio-drame ili radio-igre. V Kao ilustracija rečenog naš izbor je ovaj put pao na radio-adaptaciju jednog poznatog romana ne samo zato da bismo ukazali na moguću vezu između radija i literature, već kako bismo upozorili na jedno izuzetno ostvarenje radiofonske umjetnosti. Riječjeod Andrićevoj Gospodici koja je u obradi i režiji Darka Tatića (produkcija Radio-Beograda, 1980) jedno od vrhunskih ostvarenja jugoslovenske umjetničke radiofonije. 3 Tatićevo radiofonsko .viđenje' Gospodice traje nepun sat, obuhvata međutim Andrićevo djelo u svoj njegovoj složenosti, pa - usuđujemo se reći - čak i više od toga. Pošto je literamom predlošku prišao neopterećeno iako s dužnim poštovanjem i pošto je pošao prevashodno od radijskog medija i široke palete njegovih mogućnosti (stereofonija) Tatić je u timskoj saradnji s muzikolozima Enisom Karlić i Đorđem Karaklajićem, ton-majstorima Tomislavom Pericom i Dejanom Ivanovićem, te producentom elektronskih efekata Vladanom Radovanovićem, ostvario jednu novu, dramaturški jedinstvenu i po mnogo čemu originalnu radiofonsku struktum koja ima karakter originalnog umjetničkog djela. Bogatom orkestracijom zvučnih efekata koji se s jezgrovitom, kontrapunktski komponovanom fakturom poznate Andrićeve priče o Gospođici stapaju u savršeno jedinstvo, Tatić je ostvario jedno novo, akustičko „viđenje" Gospodice i bacio u zasjcnak ranije pokušaje
5 Ova emisija osvojila je prvu i jedinu nagradu na Feslivalu „Nedelja radija" 80 u Ohridu, a übrzo zalim zasluženo dobila i ugledno mcdunarodno priznanje »Premio ondas" u Barseloni. God. 1981. djelo je u islovjetnoj postavci i režiji Darka Taliča izvedeno na njemačkom jeziku na Istočnoberlinskom radiju.
17