RTV Teorija i praksa

projcktom reforme, okrcnuli lakšim i, danas, za široku publiku najatraktivnijim žanrovima, među kojima prva dva mesta nesunmjivo drže vesti i zabava. U prilog predloženim promenama navodena je konstatacija da ,Prix Italia" ne obuhvata celinu radio i televizijske produkcije u kojoj su nedavno nastali i takvi fenomeni kao što su, na primer, kontejner-programi u kojima se briše svaka razlika između žanrova. Do jedne zaista obuhvatne koncepcije došlo bi se, prema ovom shvatanju, ako bi festival uključivao tri sledeće takmičarske kategorije: zabavu, stvarni život (real life) i izvođačke umetnosti (performance), druga od navedcnih kategorija podrazumevala bi, recimo, vesti, sportskc rcportaže, dokumentarce, naučnc emisije itd., treća dramu, balct, muziku, pocziju itd. Prcdlog novog Sckrctarijata RAI naišao je, međutim, na gotovo jcdnodušan otpor članova Radne grupe i eksperata koji sačinjavaju komisije za pojcdina područja radio i televizijskog stvaralaštva. Na često ponavljani argument da ,Prix Italia” ne uključuje nmoge relevantne i u programima široko zastupljenc žanrove, delegati iz raznih zemalja odgovarali su da je upravo to garancija posebnosti ovog festivala. „Prix Italia”, prema ovim mišljcnjima, i ne trcba da pokriva celu medijsku realnost, već mora da ima za cilj da podstiče i nagrađuje specifično radiofonsko i tclcvizijsko stvaralaštvo koje do svog pravog izraza dolazi upravo u žanrovima drame, dokumcntarca i muzikc. Postoje drugi festivali - kao što su .Premios Ondas”, „Prix Monaco”, ,Prix Japon", itd. koji sc specijalizuju za oblasti zabavc, informacija ili obrazovnih programa - dok jc za ,Prix italia" bitno da sačuva karakter mcsta na kome sc predstavljaju i vrednuju dela osobcne radio i tclcvizijske umctnosti, ili bar ostvarenja proistckla iz vclikih autorskih ambicija i izrazito krcativnih namcra. Prcma mišljcnju übcdljive vcćinc dclcgata zabava, stvarni život i izvodačke umetnosti nisu ~Prix Italia", jcr jc to konkurs čija je glavna odrcdnica idcja kvalitcta.

195