RTV Teorija i praksa

ZABORAVLJENI JEZIK Carstvo reči je lavirint u kome se stalno gubimo. Upotrebljavamo reči da bismo komunicirali, ali dok ih upotrebljavamo one nas zbunjuju i zavode. Da li su one nekorisue? Razmišljajući o ovom problemu Alan Vats je odgovorio: - ,Reči nisu nekorisne, naprotiv, veoma su korisne sve dotle dok imamo na umu da su one obična konveucija". - A ta konvencija ne sme se dislocirati iz kulturnog konteksta sredine u kojoj je izgovorena. Uzmimo, na primer, dečije programe. Rečnik koji se u njima upotrcbljava mora pažljivo da se prouči. Radio treba tu da odigra pcdagošku ulogu. Željeni nivo jezika treba da bude standardan. Ali taj nivo trpi različite uticaje sa semantičke strane. Jezik je jedna stvar. Druga stvar je način na koji se on koristi u govoru. Lokalne radio-stanice govore takvim jezikom. Žan Bodrijar jc napisao 1976: - „Istina o masovnim medijima je slcdećc: njihova funkcija sastoji se u tome da neutralizuju jedinstvcu i uočljiv simbol 'svetskog dogadaja' da bi se on zamcnio unmoženim univerzumom komunikacionih kanala koji sami nose svoje značenje i obraćaju se samo jcdan drugome." Prema tome, govor na radiju predstavlja osnovu svih ideologija i svih politika. On je, takodc, stccištc svih grcšaka i izvor svake moći. U dcčijim programima svc ove činjenice treba uzeti u obzir. Jczik nc možcmo usmeriti kao da je obično sredstvo komunikacijc. U tomc je suštiua same komunikacije. Vratimo se dečijim programima. Sećam se jednog koji je prcnosila lokalna stanica. Emisija se u suštini sastojala od čitanja priča iz knjige uz muzičku pratnju. Ta radio-stanica nalazila se u seoskoj ncrazvijcnoj zoni. Mcdutim, izglcda da producent te emisije toga nijc bio svcstan. Sve pročitane priče odnosile su sc na gradski život. Bilc su korišćene reči kao „tramvaj" i „ 1 ift”. Najvcrovatnijc da ovc reči ništa nisu značilc onoj dcci. Ako su to uopšte slušala. Njima bi bilo zanimljivo da slušajti o gradskom životu, ali im trcba govoriti na drugi način. Svakako nc uzimajući zdravo za gotovo poznavanjc svih pojmova.

25