RTV Teorija i praksa
dela večnih književnih vrednosti o čoveku i svetu svih vremena i podneblja. STRINDBERGOVSKI Emitovanjem Crnog somota na Sezlongu Zorana Šarića (u stvari, svojevrsnih parafraza na bitne motive strindbergovski uzdrhtale i povišenim ekspresionističkim tonom sročene dramaturgije) redakcija srpskohrvatske drame Radio-Novog Sada donekle je opravdala nepisana pravila lepog ponašanja iole uglednije kultume politike đa se ako ne u širim razmerama a ono bar letimice obeleže datumi života i rada znamenitih stvaralaca. Naime, iako je prošle, 1989. godine, zaokružen vek i po od rođenja Augusta Strindberga, spomen na njegovo delo kod uas jcdva da je tu i tamo obznanjen. Kao autor i reditelj Crnog somota na šezlongu Zoran Šarić rađiofonski promišljeno upozorio je na tmine strindbergovskih dramskih vizija, osobenjaštva, unezverenosti. Na osnovu Pelikana i Spaljene kuće Šarić je podsećao na grozničavu emotivnu tempcraturu strindbcrgovski neurotičnih junaka prepuštenih zbilji i snoviđenjima u kojima se razaraju porodična ognjišta, zdruzgavaju detinjstva, mržnjom podstaknuti kovitlaju se sukobi i übilački dvoboji muškaraca i žena, odasvud nadiru strahovi i halucinatorna duševna stanja, nebrojene fobijc i psihoze prete raspadima ličnosti, uznemiravaju sablasnim dejstvom mraka, užasavajućim znamenjima smrti, dok se u Ijudima i oko njih razležu fijuci vetra, urlici očajnika, zavijanja pasa, pucketanja i lomovi rušilačkih požara, krici galebova, sazvučja šopenovski bolnih nokturna i valccra, ili jedva čujni, melemni trepcti sonata i sonatina za violinu i klavir, kompozitora prohujalih vrcmena. Nc sputavajući tragedske raspone u kreacijama tumača glavnih uloga, rcditclj Šarić uskladr. ao jc na trcnutkc snažnc giumačkc doživljaje Olge Spiridonović, Prcdraga Ejdusa, Gordanc Durđcvić i Pavla Vujičića.
38