RTV Teorija i praksa

britansko video-tržište ima jedan drugi zanimljiv aspekt, a to je značaj koji se pridaje video-materijalima na jezicima etničkih manjina. Azijske zajednice su neverovatno veliki korisnici videa. Na primer, jedna studija otkrila je da u jednoj oblasti Londona postoji prodajno mesto za kasete sa azijskim filmovima, koje na spisku ima 30 000 naslova i članstvo od 5 000 Ijudi. U drugoj studiji koju finansira Odeljenje za istraživanja u oblasti radio-difuzije u Bradfordu na severu Engleske ustanovili smo da prodor videa u domove Gudžerata (naroda iz Indije) iznosi 74% i da preovlađuje tendencija da se gledaju filmovi iz Indije. Ima očiglednih primera da neke azijske žene gledaju stotinu filmova nedeljno. U Itaiiji na videu se gleda 39,7 % filmova iz Italije, a 44,7 % iz SAD. U Španiji je slična situacija: 30% iz SAD, 25% iz Španije, 16% iz Italije, 10% iz Velike Britanije i 19% iz drugih zemalja. Konačno, u ispitivanju golih činjenica u vezi sa postojećira obrascima distribucije TV i video-programa preporučljivo je pregledati sadržaj programa čak i onih TV stauica za koje, čini mi se, skoro svi smatraju da su prcplavljcne američkim materijalom. Ovde mislim na Evropu i nalazim da je zaista zanimljivo to što slika sadržaja programa deluje mnogo više evropski nego što se to, možda, dopušta, Na šta žclim da ukažem pozivajući se na ovu masu podataka, koji, priznajem, jako variraju, o postojećim obrascima distribucije TV programa i u manjoj meri video-programa? Argument jednostavno glasi; struktura distribucije je dalcko složenija nego što se to često pretpostavlja; več se mogu videti nagoveštaji razvoja mnogo novih centara u budućnosti oko kojih se proizvodnja već razvila, uglavnom u većim industrijskim društvima isključujući SAD, ali donckle i u ostalim društvima, i to u ccntrima koji jcdnostavno neće odstupiti niti sc ugasiti pod nalctom vctra iz Sevcrne Amerike. U stvari, ti ccntri ćcpostajati sve agrcsivniji, konkurcntniji i uspcšniji u svojim nastojanjima da postanu konkurencija Sjcđinjenim Državama na međunarodnom tržištu. Imam na umu ovde sve vcću konkurcntnost na mcdunarodnom tržištu takvih vclikih organizacija kao što

57