RTV Teorija i praksa

nisu u skladu sa datim osnovnim vrednostima u okviru jedne kulture budu odbačeni od strane te kulture". U suštini sasvim je neistinito tvrditi da uvozni TV programi, iz SAD ili drugih zcmalja, uvek dominiraju kada su prisutni u domaćoj televizijskoj kulturi. Ni u kom slučaju oni ne okupljaju više gledalaca nego programi domaće proizvodnje, niti ugrožavaju domaću produkciju. Na primer, u Brazilu, tržištu šestom po veličini u svetu, nivo uvoznog TV materijala opao je za 32% između 1973. i 1982, uglavnom zahvaljujući aktivnostima organizacije ,TV Globo" koja okuplja između 60% i 80% tclevizijskog auditorija. Između 17.30 i 23.00 84% programa koji emituje ovaj kanal pokriva se sopstvenom proizvodnjom. U avgustu 1983, na primer, prvih deset programa na top-listi bili su iz proizvodne radionicc stanice .Globo", uključujući i tri tele-romana. Kako Ričard Paterson (Richard Paterson) ističe, u Brazilu se glcda: - „televizija posvećena nacionalnoj kulturi. Stanica ’TV Globo' u potpunosti je iskoristila mogućnosti stvorcne zahvaljujući ovim okolnostima da razvije drugačiju vrstu televizije. Razvoj sopstvene tclevizijske proizvodnje dovodi u pitanje (čuvenu) tczu o ncizbcžnoj pojavi da se tradicionalna drama i narodna muzika povlače prcd programima kao što su Gradić Pejton ili Bonanca" . 19 U stvari, ,TV Globo" sada proizvodi više programa nego bilo koja druga stanica na svetu, obuhvatajući 99,97% domaćinstava koja imaju televizor u Brazilu. Najpopularniji tele-roman ikada bio je Bicanga Santeriro koji je tokom 1986. povremeno dostizao glcdanost od 90%. ,Globo" izvozi u više od 100 zcmalja, uključujući Kinu, SSSR i DRN. Njihov program Robinja Izaura postigao je internacionalni uspch. Druge mreže u Brazilu počinju da konkurišu „Globu" svojom sopstvenom proizvodnjom; tu spadaju stanicc kao što su ,TV Manchete" i ,TV Bandeirantcs". Dalas jc zauzimao 69. mesto po gledanosti u Brazilu 1982, a 109. u Mcksiku.

19 R. Paterson, Brazilian TV in Conlesl, Brilish Film Instilule 1982.

66