RTV Teorija i praksa

bar za kratko vreme, a primenjuje se popularnija taktika u strategiji planiranja programa. Običan indeks pokazuje porast u broju filmova prikazanih na ova dva TV sistema, sa 437 u 1980. na 660 u 1984. godini, ARD je nedavno potrošio 460 miliona maraka za 2 700 filmova. Jedan komentator je primetio: ... л ARD i ZDF pokušavaju da učine svoje programc privlačnijim za široku publiku, delom da bi izbcgli konzervativnu kritiku i da bi dokazali da nema potrebe za komcrcijalnom televizijom, a delom da bi povećali glcdanost i time pokazali da publika dobro prima njihove programe ... S druge strane, na oba sistcma prilična količina stranog materijala zamenjena je programom nemačke proizvodnje i to u ranom večemjem zabavnom bloku koji predstavlja bazu za reklame. Ove tclevizijske kuće su posebno nastojale da proizvedu popularne serije sa zapletom i protagonistima koji su bliži nemačkom auditoriju u ođnosu na one iz strane produkcije. Uopšte uzcvši, programi u okviru kojih se prikazuju reklame biraju se sa posebnom pažnjom kako bi privukli one segmente auditorija koje sačinjavaju sredovečni i mlađi Ijudi koji su interesantni reklanmim agcncijama'. Pojava satelitske televizije dovcla je do preispitivanja uloge tclevizije i ravnoteže u politici između potencijalog odbrambenog kapacitcta nacionalne televizije i ncpožcljnog kulturnog uticaja „strane" satelitske tclevizije. Istraživačko odeljenje norveške javne radio-đifuzne organizacije NRK počelo je da „razvija takvu vrstu istraživanja koja bi bila u službi javne radio-difuzijc u novim uslovima mcđunarodne komcrcijalne konkurencijc. Da bismo to postigli moramo da ustanovimo šta bi bila nova obavcza javne radio-difuzije... (i) kakva će biti nova takmičarska klima". 28 Proces promcne i izazova za javne radio-difuzne usluge počco je 1981. kada je izabrana konzervativna vlada koja je žclcla da razbije monopol organizacijc NRK. Rcakcija u okviru NRK sastojala se u tomc da se spojc vrline i supcriornost programa domaćc proizvodnjc:

28 G. Lund i A. Rolland, „\Vhat happened in Norway when salellile TV arrived: ihe sonsequences Гог research". ESOMAR. op. cil.

82