RTV Teorija i praksa

svih drugih za Bartokovog Čudesnog mandarina iz Budimpežte - Kato Šonji i Šekspirovog Makheta iz Tokija - Makoto Satoh. Ali, i za jednu što, na žalost, do Bitefa nije stigla. Mada sam je, videvši je na festivalu Zlatni delfin u Varni, svesrdno preporučivao. Reč je o Jezerskom dečaku Pavela Vežinova iz Voronježa u Sovjetskom Savezu - Vladimir Volkovski. Jednoj od retkih predstava u kojoj je dete tragični junak i jednoj od još ređih predstava za decu (mada je i ona, kao i prethodno pomenute u prvom redu namenjena odraslima) koja ima razvijen dramski sukob. Nije građena na pikarsko-romanesknoj naraciji. Na ovoj listi mogle bi se, svakako, naći još neke predstave svetskih lutkara, ali budući da i naši lutkari takođe ostvaruju vrhunski domet (uprkos ogromnih hendikepa, od kojih nije najveći nepostojanje škole na kojoj bi se, kao dramski glumci, animatori spremali za budući rad) preostala mesta na listi, s pravom, zauzimaju naše predstave. No, uz onu već pomenutu ogradu da je i nekim drugim ostvarenjima u ovoj „antologiji” takođe mesto, još jedna ograda. U ovom slučaju neophodna vremenska distanca nije uspostavljena. Sve ove lutkarske predstave video sam u poslednjih pet-šest godina. To su: Nemušti jezik Miodraga Stanisavljevića - Borislav Mrkšić i Krilata krava Stevana Pešića - Srboljub Stanković (obe Lutkarska scena Narodnog pozorišta „Toša Jovanović”, Zrenjanin), Kuku Todore pisca i reditelja Marije Kulundžić i Šekspirova Bura - Edi Majaron (obe Malo pozorište „Duško Radović”, Beograd), Od zlata jabuka Borislava Mrkšića - Joško Juvančić i Zlatko Bourek (Zagrebačko kazalište lutaka), Aristofanova Lizistrata Edi Majaron (Lutkovno gledališče, Ljubljana), Ribar Palunko i njegova žena Ivane Brlić-Mažuranić - opet Edi Majaron (Kazalište lutaka, Zadar). Sve, osim Lizistrate koja je upućena na odraslog gledaoca, namenjene su i deci i odraslima. Osim Kuku Todore koja je rađena ginjol tehnikom i osim Krilate krave koja je uspeo pokušaj animiranja zamišljene, izmaštane lutke, sve su ostvarcnc kombinovanjcm različitih animatorskih tehnika.

196