RTV Teorija i praksa

uvida u određenu društvenu sredinu; konkretno-iskustvene činjenice postaju deo nekog fonda znanja koje ima značajnu upotrebnu vrednost. Konkretna potvrda te upotrebne vrednosti jeste i činjenica da je iz same autorske radionice, Redakcije programa za decu i omladinu Televizije Novi Sad, zatraženo da se empirijski istraže stavovi gledalaca prema emisiji Muzički tobogan. U ovo vreme siromašenja koje se i te kako oseća u proizvodnji programa, svakoj emisiji izvesna je pre svega neizbežnost stalne kritičke provere plasmana, tj. prihvaćenosti od strane publike - kao, najčešće, osnovni kriterij opstanka. Kada je reč o emisiji namenjenoj deci, zahtevi i merila kojima treba da udovolji još su složeniji. Stoga je Centar za istraživanje programa i auditorijuma, prihvatajući ovu „narudžbinu”, osim argumenata Ređakcije imao u vidu i neke opštije. Svi ti argumenli u stvari su onaj niz činjenica koje opšte, odnosno pojedinačne ciljeve istraživanja vezuju za ključne odlike ove emisije. 1) Muzički tobogan je emisija za decu koncipirana sadržinski isključivo: to je kviz u kojem apsolutno dominiraju muzičko-plesne sadržine, varirane u takmičarskim i netakmičarskim „blokovima”; nema pretenzije da bitno zahvati u područja drugih umetnosti, a pogotovo ne da sa umetničkih pređe u neke druge oblasti znanja, umeća, itd., što je inače uobičajeno za televizijske kviz-emisije. Ovako ođređenje treba imati u vidu kada se prosuđuju njene međijske odlike i ocenjuje kvalitativni domet. 2) Emisija je namenjena prvenstveno deci osnovnoškolskog uzrasta. Kao takmičari ili izvođači u pojedinim sadržinskim blokovima učestvovali su đaci više desetina osnovnih škola, pretežno iz vojvođanskih gradova i sela. 3) Emituje se u ciklusima od po deset emisija, već deset godina - što samo po sebi govori da je potrebno proveriti medijsku vitalnost osnovne koncepcije ovog kviza za decu, tj. sadržinskih i formalnih odlika emisija iz ciklusa čije je emitovanje završeno upravo s proleća 1991. godine. Posebno nas je zanimalo na kakav prijem nailaze one složenije odlike ove emisije - na osnovu kojih Muzički tobogan može da se posmatra kao tip televizijske emisije - tako da i nalazi istraživanja mogu

100