RTV Teorija i praksa
- da je, tokom celog intervjua, najviše sličnosti u mišljenjima bilo u grupi nastavnika muzičke škole; slede prosvetni radnici iz osam ostalih škola, pa deca, dok je u grupi iz predispitivanja (specijalizovani stručnjaci) bilo najviše razlika; - u celini uzev, poredimo li grupe, najviše bliskosti, podudarnosti bilo je u mišljenjima nastavnika muzičke škole i prosvetnih radnika iz „običnih” osnovnih škola. S druge strane, najviše su udaljena mišljenja dece o Toboganu od mišljenja stručnjaka; - gledano po pojedinim pitanjima, najviše sličnosti, podudarnosti odgovora iz sve četiri grupe bilo je povodom pitanja o (daljem) postojanju potrebe za ovakvom emisijom: apsolutno je dominiralo uverenje da je ovakva emisija i dalje potrebna. Uporedo sa primedbama i sugestijama za usavršavanje kviza davane su i najraznovrsnije argumentacije zašto ga smatraju neophodnim (npr. da je idealna formula kakva u svetu ima uvek vernu i raznovrsnu publiku, da je „najbolji spoj zabave i učenja pod blagoslovom muzike”, da je „dobra prilika da se borimo protiv šunda i vaspitavamo ukuse kod mladih gledalaca”). U osnovi svih komentara bila je uverenost da je televizija medij velike moći. U vezi sa trima ključnim odlikama (navedenim u uvodnom delu ovog teksta) Muzičkog tobogana kao tipa emisije, mišljenja dece (kao najznačajnije grupe ispitanika) uporedićemo sa mišljenjima odraslih. a) Sadržinska dominantnost muzike se, po mišljenju dece, uspešno slaže sa vizuelnom dopadljivošću emisije i specifičnostima televizijskog izraza, a osnovna primedba je da treba izbeći ponavljanje pojedinih muzičkih priloga. Dominantnost muzike niko od ispitanika nije smatrao negativnom, naprotiv, isticali su to kao komparalivnu prednost Tobogana pred ostalim emisijama namenjenim deci, a čak i u poređenju sa ostalim kviz=emisijama - јегје muzika, po njihovom mišljenju, dovoljno bogat i vredan izvor sadržaja „upotrebljivih” u ovakvom tipu emisije. Česte su bile primedbe, u svim školama, da reklame narušavaju tok
112