RTV Teorija i praksa

kombinacije šumova tramvaja, automobilskih motora, kamiona i dreka gomile nego Eroika i Pastorala. Ne možemo da umaknemo osećanju najdubljeg razočarenja kad samo pomislimo na moderan orkestar čiji glomazni mehanizam harči silovitu energiju a akustički rezultat je tako beznačajan. Da li ste čuli za išta smešnije od prizora njih dvadesetorice kad iz petnih žila krenu da umnožavaju mjaukanje violine? Muzičari će, naravno, podići galamu zbog ove izjave uzburkaće se uspavana atmosfera koncertnih dvorana. Pođimo zajedno, kao futuristi, u jednu od tih bolnica za anemiju zvuka. Tamo - već na prvi takt, vaše uvo prepoznaje ono što je već toliko pula čulo, sluti sledeći koji ništa zanimljiviji neće biti. I tako, od takta do takta, dosada za dosadom, u uzaludnom očekivanju izuzetnih doživijaja. Odvratan potpuri jednoličnih utisaka, kretenskih religioznih osećanja publike s grimasama Bude na licu, slušalaca ošamućenih hiljaditim ponavljanjem mahom istrošene snobovske ekstaze. Napolje! Iziđimo odatle kad vcć više ne možemo da obuzdavamo potrebu za konačnim stvaranjem nove muzičke stvarnosti milosrdnim pljuskom šamara i gaženjem s obe noge svih tih violina, klavira, kontrabasa i orgulja. Napred! Da li me je to Luiđi Rusolo smestio u ovaj gvozdeni fijaker što isto lako jednoiično, monotono juri iz okuke u okuku, iz tunela u tunel, s vijadukta na vijadukt, s jedne petlje na drugu petlju kao što nesrećni slušaoci Betovena i Vagnera putuju iz takta u takl s grimasom Bude na svom licu! Stižemo na imanje. Čeka me brat s toplim hlebom iz furune i roze de Provans. I Brigit, mala Brigit, Provansalka. Spremila mi je pcsmice za srećan put. (Pesma male Brigil.) S tovarom zvuka i sa zebnjom u srcu putujemo ka otadžbini koja, kažu, nije ono što je bila kada smo pre dve nedelje krenuli na putovanje u potrazi za zvukom jednog grada. Sve je gore, kažu i pišu, po svim novinama, svuda. Ljudi, obično, posle lepih putovanja, jure svojim kućama ne misleći na zlo.

140