RTV Teorija i praksa
Alternation Line) i SECAM (Sequentiel Couleur i memoire). Kolor TV sistemi realizovani su na bazi kompozitnog video-signala, što je omogućilo da se koristi jedan isti sistem, na primer za PAL, od produkcije ргеко emitovanja do prijema. Drugim rečima, kompozitni signal omogućio je prvu tehničku i programsku inovaciju u prelasku sa crno-bele na kolor televiziju. Druga tehnološka TV inovacija odnosi se na televiziju visoke definicije HD TV (High Definition Television) namenjen za satelitski DBS servis (Direct Broadcast Satellite). Međutim iako je u početku izgledalo da će svi problemi biti relativno lako rešeni, kako je vreme odmicalo, javljalo se sve više dilema. OČEKIVANJA Autori novog HD TV sistema za izlazak iz 20. veka ponudili su koricept jedinstvenog svetskog standarda, koji bi bio zasnovan na 1125 linija sa 60 poluslika, analizom sa proredom 1:2 i formatom slike 16:9. Japanski proizvođači su već 1980. godine prikazali rad kompletnog HD TV sistema zasnovanog na ovom standardu. Međutim, kad je trebalo da se na CCIR sastanku u Dubrovniku 1986. god. ovaj japanski HD TV standard 1125/60/2:1/16:9 usvoji, zapadna Evropa udružena u projekt „Eureka 95” podnosi predlog na bazi standarda od 1250 linija i 50 poluslika, uz isti prored 1:2 i format slike 16:9. Ovim predlogom 1250/50/2:1/16:9 standarda definitivno je razbijena iluzija o jedinstvenom svetskom HD TV standardu. Zatim, što je vreme više odmicalo, sve se više dilcma uplitalo po pitanju strategija HD TV razvoja, čcmu je uveliko doprinela i digitalno kompjuterska tehnologija, DILEME Početni problem bioje broj linija i poluslika, 1125/60 i 1250/50 pa se kasnije prebacio na: prelaz sa formata slike 4:3 na 16:9, kompoziciju TV signala kompozitnu i komponentnu, mogućnosti tehnologija analognu i digitalnu, vrstu medija zemaljski UHF, kablovski
168