RTV Teorija i praksa

(Milomirove sestre) koji je došao sa ratišta na sahranu Ljubišinu, posle nedelju dana, ne mogavši da se pomiri sa istinom da mu je brat poginuo - izvršio je samoubistvo (obesio se u štali). Odbirom upravo ovakvih upečatljivih sudbina u toku istraživanja, a rukovodeći se autorovom tezom da će „strategija istraživanja odrediti scenario”, mogli smo da postepeno „pletemo priću” za Jutra i magle. Veliki broj tema u kojima su glavni junaci buduće emisije veliki mučenici ovoga vremena - ličnosti koje će sa svojim sudbinama „biti u igri scenarija”, sukcesivno se redukovao na tri tematska stuba-oslonca i tri neiscrpna izvora: ogroman Ijudski bol i patnja, teška sirotinja i duboka vera u nešto transcendentalno - što će činiti idejnu okosnicu emisije. Kada je reč o ovoj „trećoj dimenziji” - dubokoj Ijudskoj veri u nešto što je iznad svake realnosti (između ostalog u volju Svevišnjeg), podsetiću na deo istraživanja koji se odnosi na temu crkva. Razgovarali smo sa elokventnim predstavnicima Pravoslavne i Katoličke crkve, Islamske zajednice, Društva Karitas, obišli jedan broj manastira, kao i crkve krila hrišćanske vere (Adventisti, Isusovci...). Poznato je da je Pravoslavna crkva najviše uključena u pomoć stradalnicima ovog vremena, u šta smo se u mnogim situacijama uverili. Opredelili smo se da snimimo u Manastiru Bogovađa molitvu da se ovo vreme nikada ne ponovi, da prestane zlo, da ne bude mrtvih, povezujući to sa sudbinom jedne porodice izbeglica. lako je „đavo zavladao dvadesetim vekom” (kako je jedna monahinja rekla) mora postojati nada da će se to zlo prevazići. Prevazići zlo i preodoleti mržnju kao dehumanizaciju društva i čoveka kao dela njega, i koja donosi zlo - čvrsta su stanovišla onih sa kojima smo bili u kontaktu istražujući ovu temu, onih koji se danas mole za mir. Za nas je to bila jaka poruka za emisiju, a teza da, kao što kukavićluk izranja, rađa se iz moralne ruine, tako iz teške bolesti duha izranja mržnja - jedan je od aspekata kojim treba da bude intoniran sadržaj emisije.

130