RTV Teorija i praksa

UMJESTO ZAKUUČKA Ova analiza tretmana naukę, obrazovanja i kulturę u programskim dokumentima parlamentarnih partija Orne Gore upućuje na nekoliko evidentnih zaključaka: Prvo, da je pažnja koju su crnogorske političke stranke posvetile kulturi kao duhovnoj cjelini u izrazitoj nesrazmjeri sa pažnjom koju su posvetile osvajanju u načinima organizacije političkog sistema, države i drugih instrumenata vlasti. Po tome su program! crnogorskih političkih partija skoro identični srbijanskim i hrvatskim. Drugo, sličnost se ogleda i u izrazito maloj pažnji koju politički programi sve tri analizirane republikę posvećuju nauci i naučno-tehnološkoj strategiji društvenog razvoja. To je dosta simptomatično kad se ima u vidu da su skoro svi ovi programi prepuni deklarativnih zahtjeva za uključivanje u moderne evropske tokove i širu svjetsku civilizaciju. Treći segment duhovne kulturę, obrazovanje i vaspitanje novih generacija, u većini programa se isto tako drastično zapostavlja. Istina, jedan mali broj partijskih programa je ipak naznačio nešto opširnije elemente svoje obrazovne politike mada ni oni ne sadrže dugoročnu strategiju reformi obrazovanja i prilagođavanja školskog sistema savremenim tokovima naučno-tehnološke revolucije i eksplozivne moderne civilizacije. Najzad, u vezi sa horizontima kulturę koje određuju crnogorske stranke postoji izvjesna razlika u ođnosu na programe srbijanskih partija. Dok su kod srpskih partija izražene skoro paradigmatične razlike na relaciji tradicionalizam - modernitet, dotlę u programima crnogorskih partija imamo čitav spektar koncepcija koje se kreću između pozicija tradicionalizma i modernizma. U ovom slučaju se pokazuje daleko razuđenija paleta pogleda koji nijesu nepomirljivo isključivi, što svakako omogućava i lakšu sintezu na globalnom nivou društva. Sem toga, kad je u pitanju uža sfera kulturę, umjetnosti i duhovnog života evidentno je da tu ne važe prigovori o velikoj

66