RTV Teorija i praksa

rad i kofera sa uređajima. Prirodno da će sva ova nova tehnologija imati povratni uticaj kako na novinare, tako i na sve koji rade u tehnici. Biće neophodno da se misli na računarski način i ulože veliki napori kako bi se iskoristilo sve što će ponuditi ova tehnologija. 111. PRODUKCIONI KAPACITETI Vreme čini svoje; analogna tehnika koja je do sada bila neprikosnovena u radio-difuziji, gubi trku i odlazi u muzej hteli to ili ne. Digitalna tehnika u radio-difuziji (radio i TV), od studija za produkciju i emitovanje, preko prenosnih puteva kao i samih predajnika (zemaljskih predajnika, satelita ili kablovskih pretplatničkih mreža) nezadrživo osvaja. Osim mikrofona, objektiva na kamerama i za sada zvučnika, sve drugo u tehnološkom lancu biće digitalno. Ovo se odnosi ne samo na tonske i video signale, već i na upravljanje i kontrolu. Osnovni izvor muzičkih sadržaja ostaće zadugo već danas poznati CD (Compact disk). CD je u nekoliko poslednjih godina osvojio svet i ne vidi se valjan razlog zbog kojeg bi ga nešto drugo uskoro zamenilo. U radio kućama trebalo bi sve tonske materijale (snimke sa magnetofonskih traka, sve CD, upotrebljive sadržaje sa analognih ploča kao i snimke sa DAT i MD) ~spakovati“ u memorije ogromnog kapaciteta. Na poslednjem AES-u IBM je prikazao upravo takve memorije smeštene u rekove kapaciteta do 50.000 sati stereo snimaka. Ovi uređaji bili bi kompjuterski vezani sa svim korisnicima i smešteni u posebno obezbeđenim prostorijama. Na taj način svi sadržaji ne bi napuštali prostor fonoteke, a signali bi se planski uz obilje podataka prosleđivali na određene adrese. Međutim, već sada postoje proizvođači (STUDER, SONY, PIONEER, itd) koji prave automate sa kapacitetom od 300 do 600 CD u jednoj jedinici, Isti princip, samo prema mogućnostima, trebalo bi primeniti i kod lokalnih, odnosno regionalnih radio-stanica. Pored CD, ostali izvori zvuka biće: neizbežni mikrofoni, DAT (DIGITAL AUDIO TAPE), MD (mini disk), HD (HARD DISK), kao i poneki analogni gramofon i magnetofon radi reprodukcije starih snimaka koji nisu prebačeni u digitalni oblik, a ovo više zbog nostalgije. Prenosi iz konceitnih sala, sportskih objekata i sl. trebalo bi u radio-stanicu da dolaze u digitalnom obliku preko optičkih kablova, ISDN mreže, mikrotalasnih radio veza ili preko satelita.

32