RTV Teorija i praksa

pozivamo eksperte, specijaliste, umesto onih koji, pošto pročitaju tri depeše - ukoliko su bolji - nažvrljaju nekoliko pasusa. Isto kao što ima, kako smo videli, jakih i modelirajućih stega u stvaranju izvora informacija vaših medija, ne postoji li ona, takođe, i prilikom pripremanja informacija? Mislim upravo na uloge koje mogu da odigraju kako novinarski žanrovi tako i veliki oratorski modeli? Kristin OKREN: Centralno mesto na televiziji je problem formata i ritma. Ljudi su se navikli da vrlo brzo gutaju infonnacije. Oko je naviklo da vidi reklame, odnosno ekstremno kratke, kondenzovane poruke u ritmu mrežnjače koja ne prihvata duže stvari. O ovome vodimo računa, ali u „Soiru 3“ predlažemo da se za jednu informaciju gledalac interesuje dvanaest minuta. Dvanaest minuta izgleda smešno, ali u svetu medija to je vrlo dugo. Što se drugog dela Vašeg pitanja tiče, želela bih da podvučem ulogu koju igra francuska agencija za štampu (AFP). Ona je uznapredovala, svoje usluge prodaje, pa je došlo do toga da sprema gotove depeše za upotrebu „fast food“, „fast info“. Zbog toga ćete na talasima, od radio prijemnika do televizijskih ekrana, naći potpuno iste poruke i iste izraze, iste kiišee. Slušajući radio ili televiziju, lako je ponavljati formule francuske agencije za štampu - Frans press - (AFP). Ivan LEVAI; Svakako da postoji problem fomie jer i u njoj ima übrzanja. Pitanje je budžeta vremena. Iznenađuje me što se stalno govori o materijalnom budžetu Francuza, a malo o njihovom budžetu vremena. Međutim, neobično se povećala ponuda, a dan od dvadeset i četiri časa ostao je dan od dvadeset i četiri časa. Na radiju se više ne koriste formati od jednog ili dva sata: međutira, radijsko vreme mnogo više odgovara čoveku spremnom za razgovor nego što je to televizijsko vreme. Radio, u stvari, demonstrira i potvrđuje konverzaciju. Putem radija dopirete do mnogo manje osoba, međutim mnogo ste slobodniji, komotniji. Prema mom mišljenju, televizija danas emituje svega nekoliko znakova. Audiovizuelno vreme treba da sadrži neophodna obnavljanja, a upravo je reč o modelima o kojima govorite. Budžet vremena se smanjio i intemi ritam radio emisija se promenio, ali mi ipak još uvek raspolažemo sa 55 minuta za svaku emisiju. Imajući sve ovo u vidu, ne može više da se ponudi ~Radioskopija“ Šansela (Chansel) u toku Uajanja od jednog sata. U odnosu na oratorske modele koje ste spominjali - veoma sam iznenađen modelom koji je vrlo francuski a koji se sastoji od teze,

44