RTV Teorija i praksa

3. KORIŠĆENJE MEDUA U ZADOVOLJAVANJU KULTURNIH POTREBA 3.1. Kulturni programi i sadržaji na radiju i televiziji Povećano interesovanje za medije, iako se prvenstveno ne vezuje za kultume sadržaje, pokazalo se i u praćenju kultumih programa, čiji se auditorijum nekada - imajući u vidu termin i žanr - obrazuje i preko obima koji se mogao očekivati, Kultura je prisutna u različitim segmentima strukture i sadržine radio i televizijskog programa. Ipak, u užem smislu, kulturni sadržaji obuhvataju posredovane kultumo-umetničke tvorevine i vrednosti (muzika, recitali, filmovi), izvorna radiofonska i televizijska ostvarenja (drame, serije) i informativno-kritičke emisije o kultumim zbivanjima. Recepcija kultumih sadržaja sa medija odvija se kroz praćenost različitih emisija, koje ne izazivaju jednako interesovanje. Neki od ovih programa su u vrhu slušanosti i gledanosti, drugima jedva da se identifikuje obim auditorijuma. O njihovom praćenju u celini ne mogu se ni izricati uopštavajuće tvrdnje, iako se nekim žanrovima i vrstama mogu pripisati određene tendencije u okupljanju auditorijuma. Prikaz praćenja programa i emisija čiji su predmet kulturai sadržaji ograničava se na primere karakterističnih formi i programskog statusa, koje čine informativno-kritičke emisije iz kulture, muzičke i dramske emisije na radiju, a takođe muzičke emisije, zatim filmovi, drame i serije na televiziji. Primeri su uzeti iz dva, po merenju auditorijuma najpouzdanija, ispitivanja u sedmodnevnom ciklusu tokom oktobra 1994. i 1995. godine. Ovi primeri isključivo se odnose na programe i stanice RTS, jer se oni zasnivaju na najširoj čujnosti i vidljivosti, najpouzdanijoj evidenciji, sistematskoj analizi i određenoj programskoj politici 8 .

8 Auditorijum emisija iskazan je u apsolutnim brojevima radi lakSeg upoređivanja i interpretacije, naročito kod radijskih emisija, gde su procentualni pokazatelji uglavnom nedovoljni za diskriminaciju. Pri tom, broj od 71,000 odgovara jednom procentu stanovništva Srbije slarom 10 i više godina za koje važe rezultati ispitivanja. Uzorak uključuje najpre informativno-kritičke emisije iz kulture i uraetnosti, zatim karakteristične primere u kojima se prezentuje kultuma sadržina, bilo kao izvomo medijsko delo ili posredujuća instanca nekog umetničkog dela i kultume tvorevine. lako su prikazani segmenti programa u različita vremena, pažnja je iz funkcionalnih razloga usmerena na emisije u udamim, najgledanijim i najslušanijim tenninima. Najčešće su prikazane emisije na programima Radio Beograda i Televizije Beograd, imajući u vidu njihovu čujnost i vidljivost po čitavoj Srbiji, No, uzeto je i nekoliko primera emisija drugih programa RTS, čija praćenost se pre svega odnosi na područja Vojvodine i Kosmeta.

64