RTV Teorija i praksa

predstavljaju poseban medij, različit od novina, radija i televizije. Među najvažnije servise spadaju: - VIDEO ON DEMAND - video na zahtev, - NEAR VIDEO ON DEMAND - delimičan video na zahtev, - DATA ON DEMAND - informacije na zahtev, - AUDIO ON DEMAND - audio na zahtev, - DIGITAL VIDEO INTERACTIVE - interaktivni magnetoskop, - PAY PER CHANNEL - plaćanje po kanalu. Video na zahtev predstavlja modemu formu distribucije, odnosno prijema TV programa po želji korisnika, pri čemu je do sada podrazumovao ponudu filmskog programa, a očekuje se proširenje ponude, to jest distribucija i drugih programa. Korisnik dobija informacije o ponudi programa putem reklamnog kanala (Information/Promotion channel) i drugih sredstava, a naručuje ih interaktivnim teletekst sistemom, telefonom ili automatom za prijem рошка (Answering Machine). Audio na zahtev predstavlja adekvatnu formu distribucije i prijema audio signala, odnosno ponudu muzičkog programa po želji korisnika. Delimičan video na zahtev podrazumeva uključenje korisnika u ponudu kojaje vremenski određena, kao što je emitovanje filma u odgovarajućem intervalu (svakih 15-20 minuta). Informacije na zahtev podrazumevaju ponudu koja se, pre svega, zasniva na povezivanju sa velikim računarskim kapacitetima tipa INTERNET-a. Pristup INTERNET-u koji obezbeđuje audio/video signal, iziskuje povratni kanal koji je moguć putem telefonske linije ili kablovskog sistema. Ovaj servis je karakterističan po tome što je jednako namenjen individualnim korisnicima i ustanovama i predstavlja važan vid učešća u međunarodnom sistemu multimedijalnih komunikacija. fNTERNET koji po mnogo čemu predstavlja laboratoriju budućnosti, odavno je premašio broj od trideset miliona korisnika u preko 90 zemalja sveta (podaci iz novembra 1995). Interaktivni magnetoskop je specifičan servis budućnosti, koji korisniku omogućava da, na primer, izabere kameru kojom će pratiti određeni sportski prenos. Plaćanje prema gledanju jeste servis koji omogućava izbor iz TV menija, najčešće filmskog programa i plaćanje samo za odgledani program.

96