Sion

111

датака трактат, што га је много уважени дротивник наш напред послао нашем спору, нли боље да кажем, нашој пријатељској беседн, коју смо ми предузели у намери да се истина све ввше распростире и развија, те да тако мало по мало проникне у све умове, и победи сва срца, — опет зато ја држим да је се овај трактат сасвпм готово удалио од предмета и мисли, о којима је данас требала да се води реч међу нама. Кад бих ја имао на уму да бар укратко иобројим многобројне и драгоцене речи нашега противника, оида бих пре свега морао да кажем, да његове речи нису ништа друго, него новторавање, замотано у красноречпве и ватрене изразе и допуњено обилатим причама п одломцима из Библије, што је, истина, скупоцено за љубитеља божанствене речи, али што се непосредно не односн на спорно питање. Његове речи наново су пзнеле пред нас оне цитате, који су већ неколико пута повторавани, претресани и, да се овде изразим собственим речима мојега протпвника, који су побијени од највећих научењака. Овде није реч ни о времеиу што га је Иетар провео у Рпму, нити пак о томе, кад, на који начин и колико је нута он био у Рпму. Тезпс, којп је изнешен на спор, далеко је простији и јаснији и може да се искаже у две речи: Петар није никако био у Риму. Да је Петар био у Риму ма и на један часак, онда би тим самим предлог овај сасвим уништен био. Милостива Господо! Божанствени Дух, који је у лицу Христовом и његових апостола сишао да просвети све умове, онај исти којн је најпре говорио носредством пророка, а после носредством самога Божија Сина, тај Дух је много шта објавпо људима, но то, што је Он објавпо, није све могло бити сакривено од људи до таке мере, да они још раније нису могли сазнати ма шта о њему другим нутовима. Овамо долазе историјска Факта, која је сваки човек могао да види својпм собственпм очнма п којих основ критика тражи у таким доказима, истинитост којих тврди се другим Фактима. Исус Христос је сишао на земљу, као дете родио се у Витлејему, жпвео је у Назарету и Капернауму, проповедао је, чинио чуда, распет је био у време Пилата, Јавио се људима као човек, и у таком његовом виду могао је сваки да Га види и сваки да Га позна. По он је био Спн Божнји, Он је био Меснја, кога очекиваху сви народи, Он је био Ослободилац целога света. И ево ова страна није могла бити позната људнма, због чега је нужно било сведочанство божанствено, које противннци Цркве п наши само у св. Писму при-