Školski list

— 119 —

четврти степен одузимања. За тихи рад одузимање у ступцу. — 4. лекц Пети стенен одузииања уиотребљујући у колико је нуждно и рачунаљку.. — 5. л. Растварање и сравњивање бројева (види стр. 16. Рачунице II.) Треће недеље: 1. л. Основу „пет" узимати двапут, тринут, четири и пет пута уз употреблење обе рачунаљке и иетога реда Песталоцијеве јединичне таблице, коју на табла саставља учитељ, а на ручним таблицама деца. — 2. л. Осаова „иет" узима се шест, седам, осам, девет и десет пута, уз употребу свију мало час наведенах учила и по истом начину. — 3. л. Саставља се и учи се таблица множења од 5 Х1'Иу т Д° 5Х10-пута. Преносе се иетице са Иесталоцајеве јединнчне таблице на таблицу нитагорину и учи се унотреблење ове. Треће недеље: 4. л. Вештбају се ученици у множењу основе пет са свима јединичним бројевима и са бројем 10 најпре редом, а затим преко реда. У колико је нуждно само узима се у иомоћ Питагорина таблица. — 5 л. Понавља се множење основе: три, четири и иет, са свима бројевима из прве десетице. Четврте неделзв: 1. и 2. л Мерење са 5, или садрж^вање броја пет у 10, 15, 20, 25, 30, 40, 45 и 50. Садржавање истога броја у бројевима 12, 16, 21, 27, 36, 42 — 3. и 4. л Делењз броја 50 на двоје и на иеторо. Делење 50 новчића на два, на четири, на пет људи. Колико долази на свакога ? — Појам о нетини једној од педесет новчића, од десетака, од двајестака, од 40 новчића. Шта је нетина од метра? Шта су две, три, четири и иет петина од метра ? (ноказати на метру). — 5. л. Практични задатци из рачунице II. (стр. 18. под ж.). и други сходни задатци за рачун на памет. (Наставиће се.)

НОБА ШКОЛСКА ТАБЛА. (Приказ.ј Блажекова окретна табла, као средство нротив кратковидости и кривога растења ученика, патентом обдарена готово у свима државама у Европи. Наручбине нрима Осип Блажек у Крчу близо Златног Прага у Ческој. Окретна табла је тако утврђена на зиду, да се може лако окрећати око своје осовине, чиме долази у четири нотр бна ноложаја: уснрављени, цоложени, наклољени напред или натраг. Главна и за очи, растење и здравље ученика, најважнија корист оваке табле је у томе, да се може више мање наклонити иапред. При оваком ноложају око ученика гледа на таблу, не под тупим углом, као обично при одвисном ноложају табле него нод правим углом. Таким начином види ученик нисме или цртеж на табли у природној величини и при томе гледећи на таблу, мора главу и тело уираво држати. На овакој табли се пише и црта у одвисном њезином положају, па се с готовим нисменчма или цртежима наклони напред и У том положају се иодигне више. Да се писме или цртеж на табли дуже сачува, може се табла окренути и затворити на кључ. Блажек.