Srpski književni glasnik

СТАРА СРПСКА ЦРКВЕНА АРХИТЕКТУРА. 219

су правили утисак необичног сјаја и шаренила. Техника је на овој грађевини, нарочито обрада камена, много са-

вршенија но на грађевинама напред поменутим. — Маe насија, три часа источно од Свилајенца. Такође задужбина Ur Деспота. Стевана, из прве четврти ХУ века. Одликује се Sa од осталих црквених грађевина овог периода својом ве-

личином. Веома је лепих и витких размера, са 5 кубета на цркви. Сва је од тесаног, глатко обрађеног камена. Сем величине одваја од осталих и својом техником, која је толико савршена, да се по прецизности обраде камена и конструктивном еклопу већма ближи техници црквених · грађевина. романског стила другог периода, и ако по главним спољним архитектонским елементима припада овом периоду. Ова грађевина иначе представља један засебан тип ове епохе византијског стила по томе што нема украсних орнаменатских делова у камену на спољној фасади: које виђамо на осталим грађевинама ове епохе. Прозори се полукружио завршују и у ниши једног северног прозора и данас се налазе трагови каменог дводелног прозора, ограниченог етубићима и луцима који се завршују "на шиљак, знак да је и код ове грађевине првобитно било прозорских перваза, али су они изведени на особени начин, сасвим различан од оног по коме су извођени прозори код осталих грађевина у овој епоси. Код ове је грађевине и до данас прилично очуван првобитни под у препрати, који се може сматрати као ремек дело у овом послу. На име, цео под је склопљен. из разнобојних каменова, – распоређених у основици једног крета тако, да средина његова. представља. једну звезду еклопљену из слободних — комбинованих орнамената, такође разнобојних каменова. а краци крета као и поља у угловима опет орнаменте и звезде из геометријски сложених орнамената, такође разнобојних камених делова. Каменови су разноликих дименсија. према. величини орнаменатских делова и има их три боје: бели и црвени мрамор и модро сиви серпентин. Под је углачан а. техничка. је обрада од. највећег савршенства. Велика. је штета, што данас нема ни трага од

b ei

КИ WA MN A» „M NP hh 4 0 0