Srpski književni glasnik

114 ı Српски Књижевни Гласник.

С тога је потребно увести контролу за пријем у службу и продужити је и за време тока саме службе. За овај циљ постоји једно просто, старо, класично средство, којим се у многим земљама и служе: испиши.

Испита може да буде двојаких: један за пријем у струку, а други за прелаз из ранга у ранг, од писара за секретара. Први је контрола да ли је кандидат способан за дипломатску службу; а други, да ли може и даље остати у струци, и да ли је способан за вишу важнију службу. Младог секретара, треба и даље држати „у даху“, и заинтересовати га за посао. И у архиви нашег министарства спољних послова TpyHe једна наредба по којој секретари посланстава имају, у одређеним роковима, да подносе извештаје, из разних грана државног живота на страни, које имају везе са дипломатијом. Ти извештаји могу бити разноврсни, према наклоности и способности чиновника за једну или другу врсту дипломатског посла, што може бити мерило за одређивање на какву природу службе ваља дипломата доцније употребити. Било би корисно кад би се ти елаборати и објављивали, бар они чија публикација није незгодна. Од оваквих публикација била би и та корист што би се на тај начин и публика упознавала са способностима доцнијих кандидата за независне, више положаје; и што би то била једна врста контроле да се способни неће запоставити, а неспособни наградити.

Испита у нашој дипломатији никад није било, а она: наредба о извештајима секретара посланстава забрањена је. Увести дакле испите и извадити из прашине ту наредбу, то може бити мера која ће нам дати у руке оружје у борби против увлачења у струку неспособних људи, и против. фаворитизма у опште.

Али испити су само контрола при оцени да ли кандидат има знања потребна за дипломатску службу, 'а тим није постигнуто све, јер дипломатија, није само наука већ и вештина; чак више вештина него наука. Да ли знање међународног и државног права, дипломатске историје, политичке економије, географије, и т. д. дају дипломату такт, фину опсервацију, правилан суд, вештину преговарања и уметност у опхођењу са људимаг Никаква академија наука не може му их дати; то се не предаје и не објашњује. Живот је најбоља школа, живот обрађује природне дарове, који морају бити ту у