Srpski književni glasnik

ВИКИ до

Границе и Склоп Наше Земље. 609

Нарочито ће велики значај добити пловидба на Дунаву, која је сада још слаба, тако да је он, према Рајни на пример, пуста река. У Европи, на простору од Рајне до Волге, Дунав је једина река која има правац запад-исток. Он је једини речни пут који везује Средњу Европу га Истоком, и најзгоднија веза наше државе са подунавском Румунијом и Бугарском на истоку, а са Маџарском, Чешком код Братиславе, Аустријом и западном Немачком на северу. Кад се веже каналима са Рајном и Везером, код Нирнберга и Бамберга, Дунав ће бити од првокласне вредности за пренос из наше земље у Енглеску, Холандију, Белгију и за земље око Северног Мора.

"Дунав је, поред Волге, река највеће механичке снаге у ' Европи, не само због велике количине воде (у доњем току 4800 кубних метара у секунди), већ нарочито због брзине, која је знатна у доњем току, а особито у Ђердапу. Овде су чести брзаци, као у планинским речицама; даље огромне чеврнтије или вртлози, седам до десет метара у пречнику, у којима се усковитлана вода креће необичном брзином. Кад се заноћи поред чеврнтије, онда се у ноћној тишини чује онакав звук и шкргут заковитланих облутака који се тару, као од млинских жрвања који здробљавају зрна кукуруза. Та огромна механичка снага ђердапскога Дунава може се претворити у електричну снагу, већу него што је даје и водопад Тролхетан у Шведској, можда највећу електричну снагу у Европи.

Али, баш због те знатне механичке снаге, Дунав при поводњима креће масу шљунка и песка, спушта их на местима слабијега пада, и чепрекидно мења дубине свога корита. За одржавање редовне пловидбе потребно је често чистити дунавско корито. Даље, Ђердап је истина регулисан, али не потпуно : сувише је велика брзина воде у сипском каналу за лађе које се узводно крећу.

Исте сметње уредној пловидби се осећају на Сави, која је за лађе пловна до Сиска, и на Драви до Барче. Нису ове две реке пусте ни навише од Сиска и Барче; на њима се често виде многобројни сплавови, који преносе дрва и дрвену грађу и спуштају се све до Дунава. На Драви је особито савршена огромна инсталација „Фал“, више Марибора, за произвоцење електричне струје: једна од најзнатнијих у Европи. Још је већа механичка снага Дрине, због брзине и многих брзака и брскута. Она би се могла учинити пловном бар до Зворника. Сада је

39