Srpski sion
Стг. 80
„СРЛСЕИ
СИОН.»
В р . 5.
Патријаршије тако развијали, да је Св. Синод Патријаршиски испунио жеље православних Срба, које је толико номагао и за које је толико радио архимандрит НићиФор, те за то Патријарх у новембру 1897. позове га са Патмоса у Цариград, где га за разне црквене послове стави Патријаршији на расположење. У тој служби остао је до 19. октобра 1899. када је Патријаршија поставила за настојатеља и протојереја цркве Св. Апостола у Ферикеју (Цариград), на коме је положају остао све до на кратко време пред избор за митрополита Рашко-Призренског. На тај положај дао је осгавку, јер тутори црквени нису већ пуних иет година иодносили рачуне о приходима због чега их је од дужности разрешио Патријаршијски Мешовити Савет.
ЛИСТАК. Белешке из црквено-школског и просветног живота. У Митрополији Карловачкој. (Управни Одбор Матице Српске) у Новом Саду држао је 20. јануара (2. фебруара) ове год. своју редовпу седницу под председништвом А. Хаџића, цредседаика друштвеиог. Успомени од прошлог одбора до данас преминулих чланова матичиних одане су уобичајене почасти. Ти су чланови: Лазар Тенецки, адвокат и судија у миру, у Араду; Димитрије Савић, дугогодишњи ревносни старатељ матичин; Михаило Сабовљевић, кр. јавни биљежник у Ваји, пре тога посланик кикиндски на земаљ. и српском народио црквеном оабору. — Примљен је предлог фискалов у погледу предаје легата Ђорђа Ф. Недељковића на руковање Матици Српској. — Узет је на повољно знање опширан извештај председников, да је каса изненада сконтрована и да је сасвим у реду пађена. — Узет је на знање извештај фискалов о новој грунтовници у Товаришеву. Узет је на знање извештај књиговодства о стању готовине и улога. — Издат је на мишљење књиговодству позив Централног Кредитног Завода у Н. Саду о осигурању новца и вредносних папира против похаре. — Решено је, да књижаре, ако су повереници матичини, могу добити 10^ од књига матичиних. — Изашиље се пододбор, да поднесе предлог, да ли да се понуни место старатеља на досадашњи начин, или да се у погледу дужности старатеља учини каква изнена. — По мишљењу
фискаловом дата је неким дужницима дозвола, да могу од хипотеке, поднесене на сигурност зајмова, неке продане парцеле бестеретно дати пренисати. — Према негаш судским одлукама дата су фискалу друштвеном нужна уггуства. — Издано је нешто мало зајма. — Решено је више предмета административне и економске нрироде.
У Србији (Са Велике Школе.) Професор Велике Школе Тоша СелесковиЛ преминуо је папрасном смрћу у Крагујевцу. Покојник је рођен 1856. у Београду, и беше ретке стручне спреме а особите вредноће, што је доказао већ као бивши шеф техничког сделења у војном техничком заводу у Кратујевцу. Лака му земља •—■ вечан спомен! (Паотеров завод у Нишу). Министарство полиције у Србији објавило је свуда по Србији, да је у Нишу сасвим уређен и отворен Пастеров аавод и да тамо треба слати све оне, које бн ујеле бесне животиње. Ово је први Пастеров завод на Валканском Полуострову.
Разне белешке. (Малеваншчина.) Тако се зове нова верска секта у Кијевској губернији, коју је основао неки Кондратије Малевани у вароши Тарашчи. Малеванов се дао у проучавање јеврејских пророка и откривења Старога Завета, па је нашао, да сав Нови Завет није друго него ред прича, да ће Спаситељ тек да дође. Од непрестана мудровања растроини су му живци и он има алуцинације и визије (чује и види чега нема). Његов верску занос обузео му је фамилију и брзо је прешао на околину. Људи стадоше одлазити његовој кући као у прави хаџплук. Њега прогласише као Спаситеља, као Првенца Вожјега. Као душом болна, Малеванога морадоше одвести у болнипу, а то му прибави мучениттво и број његових присталица брзо норасте. Суштина његове науке мучно се даје свести у одређен оквир. Малеванти немају одређене догматике. Њима је Јеванђеље само збирка наравствених правила. Они особито уважавају старозаветна откривења. Васкрсење мртвих они разумевају у смислу наравственога препорођаја људи на земљи. Туђу веру ноштују, као и људску личност. Женску уважавају и допуштају да може бити и проповедница. Одређених дана и кућа за молитву немају. „У нас је увек недеља, ми смо ускрсли", веле. Онн говоре да је Бог њима дао пово слово, нов завет, који живи