Srpski tehnički list — dodatak

Го. ХЕХ

У слици 8. ова метода за одредбу момента савијања није представљена. Тога ради упућујемо читао | на тач. 5. другог одељка и сл. 5.

Сад нам још преостаје да одредимо утицајну ливију за У. У тој цељи сумираћемо (са обзиром на означења) ординате утицајне линије х са ординатама праве "утицајне линије. #83. (ово није представљено у «сл. 8). Одредбе нормалних сила и неповољна напре-

СРПСКИ ТЕХНЧКИИ ЛИСТ

са Отр. 15. зања добијају се на познати начин.

За особену одредбу утицаја од промене температуре, упућујемо на тач. 5. другог одељка који се може и на овај случај да примени.

превео Свет. Јовановић. виши инжењер

Одредба максимапног повијања под пробним возом, за нови железнички мост преко Топчидерске реке,

(са 1 листом слика)

Ради лакшег савлађивања познатог раљског успона, Дирекција срп. држ. железница решила је, да на делу пруге Београд— Младеновац, уведе јаче и теже локомотиве.

У време грађења наше главне пруге, за рачунање гвоздених мостова са нормалним колосеком, беху меродавне троосовне локомотивеи тендери, са притисцима 136 односно 81 и двоосовна кола, са притисцима од 86 све однето на једну осовину. Од тога доба, па до данас, тежина возних срестава а нарочито локомотива за главне пруге знатно је порасла, услед чега су у свима западним државама предузета и извршена нужна појачања гвоздених мостова. Данашње локомотиве главних пруга, имају махом по пет осовина, са притисцима између 16 и 214, по осовини. Три "тендерске осовине обично су по 136, и двоосовна кола са притисцима између 9 и 136 по осовини. Сасвим је природно и основано било, што је и наша Д ирекција, у својим штампаним прописима, за рачунање гвоздених мостова издатим у 1907 са нормалним колосеком воз

будућих години, предвидела за мостове из две локомотиве, свака са по пет осовина од 165 са одговарајућим троосовним тендерима по 136 и колима двоосовним по 11ф на осовину. Новим прописима Дирекције, морају одговарати и мостови на делу пруге Београд— Младеновац на коме ће се ускоро увести тежа возна средства.

Према рефграту колеге г. К. Савића проф, универзитета коме је Дирекција поверила била, да испита могу ли постојећи мостови у Топчидеру, вијадукт пред Ваљом и у Раљи поднети нова оптерећења, Дирекција се решила, на замену свију гвоздених мостова на поменутом делу пруге са новим конструкцијама које ће бити у стању, да приме оптерећења садањих прописа.

Израду планова и самих конструкција, уступила је Дирекција познатој бечкој фирми Вагнер и Комп. која поверени јој посао већ приводи крају.

Да би се могло на основу уговора извршити пробно оптерећење нових мостова, Дирекција је поверила потписатом рачунање максималних еластичних повијања за девет типова нових мостова са обичним и близним лиманим главним носачима распона 1,45—12,57 М., и два типа са решеткастим главним носачима и то: тип моста преко Топчидерске реке и вијадукт у Раљи. Први има распон 20,72 м. а други четири распона по 44,10 м. са истим системом главних носача.

Повијање за вијадукт пред Раљом прорачунао је инспектор г. Мих Илић, шеф одсека за одржавање. пре пријема, гвоздени мостови морати подвргавати потребном оптерећењу, за које је нужно претходно рачунање максималног повијања, сматрамо, да ће читаоце СО. Техн. Листа интересовати ако им изнесем резултате свога рачунања и то за сада само повијање моста преко Топчидерске реке, са решеткастим главним носачима, а првом подесном приликом, изнећу и повија-

Како ће се и на осталим нашим пругама,

ње за један мост са лиманим главним носачима променљивог пресека, као што је нов мост у Реснику.

На приложеном листу — цртежу, означена је шема главног носача за мост у Топчидеру, а уз то и и најнеповољнији положај пробног воза за повијање ба са назначењем притисака осовинских.

До траженог повијања ба, изазватог пробним возом, долазимо на следећи наћин:

Прво ваља једним планом сила одредити напрезања 8, у свима штаповима главног носача од пробног воза. За тим, морамо одредити другим планом сила напрезања #', у свима штаповима носача, за случај, да у чвору у коме се повијање тражи, дејствује сила Р=1 (овде Ра=1),

Прва напрезања 5 добијамо, ако за терете пробног воза помоћу повољне полне дистанције Н конструишемо верижни полигон:

1,2, 3 ...... 11, у који ваља уцртати нов полтон 1, П, ИГ..... УП, који одговара чворовима А