Srpski tehnički list — dodatak

Год.

односно са одбитком рупа за закивке); или се за притиснуте штапеве узму бруто, а за затегнуте нето пресеци, као што је у овом примеру учињено,

На сличан начин, долази се до повијања за случај кад имамо меродавно једнако подељено оптерећење од људске навале, на пр. за веће друмске мостове.

У последњем случају, за потпуно оптерећење моста, биће терети Р,, Р,, Ра... Рт, у „чворовима доњег појаса једнаки. Тога ради, довољно је, због симетрије оптерећења, конструисати план сила за напрезања 5 само до половине распона.

Одредба повијања у средини распона, од укупног оптерећења, — сталног и прелазног, потребна је, због издизања доњег појаса главног носача, над хоризонталом кроз ослонце (5ртепецпо), којим се отклања прозвођење трбуха испод хоразонтале при оптерећеном мосту, |

У прописима за рачунање гвоздених мостова, дозвољава се да повијање (, изазвато прелазним тере_

СРПСКИ ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

том, сме достићи највише вредност

Стр. 17.

1 | 74 1000. 1200 1 распон носача, чије повијање испитујемо. Приликом вршене пробе топчидерског моста, у недостатку предвиђених петоосовних локомотива

са притисцима по 16 тона наосовину. узете су петоосовне покомотиве са притисцима по 13 тона на осо-

вину, размацима осовина, локом оти ве. смањују се и повијања 60 у сразмери

| до |-

где је

са истим

Услед овога,

као и код прве

13 _

16 Из овога излази, да ће повијање да с обзиром на табелу бити:

9,8.

13 да = 14,136 167 14: 136.0,8 == 11 ви, док је нивелманом при проби нађено: д, = 95 тт.

дакле се израчунато и стварно повијање добро слажу,

М. Турудић ван. професор Универзитета

Главнији радови на прузи Зајечар — Боговина.“)

[ Корекција Тимока на км. 4-+-500, код села | Звездана (Са сликама на листу 15.)

При пројектовању трасе за ову деоницу, на овоме месту била је повучена траса преко кључа тимочког са два моста, јер је првобитна траса била повучена за нормални колосек. Доцније када је Дирекција решила да се од Параћина до Зајечара гради жељезница уског колосека, траса сеимала изменити ми удесити према терену за узан колосек;

На овоме делу трасе, као што се види из слике, било је три решења:

1) Да се пређе кључ Гимочки са два моста, као што је био пројекат за нормалан колосек

2.) Да се иде десном обалом Тимока преко руч-терена а поред саме обале Тимока; и

3) Да се изврши корекција Тимока.

Првом начину решења била је мана та, што би се морала правити два моста од по 50 мет. распона и траса би ишла преко водоплавног терена.

Другом решењу била је замерка та, што би се ишло преко клизавог земљишта — руча — и усљед великих осигуравања од руча и од Тимока, тај део пруге коштао би веома скупо, а при том пруга би била увек несигурна и за одржавање веома

#)- Покојни П, Караџић инж. описао је у Срп. Техничком Листу бр. 20. н 21, од прошле године пругу Зајечар—Богови-.

на у опште, а сада ћемо дати читаоцима „Срп. Техн, Листа детаљнији опис интересантнијих радова на тој прузи.

Пе М.

тешка. Зато се узело треће решење, — да се изврши корекција Тимока. Други начин решења избачен је од штудирања

а остало је да се повуче паралела између првог и трећег, те да се види, који је бољи, рационалнији

односно јефтинији.

Сад ћемо да споменемо само о превласти тре ћег решења над првим, без коштања, о чему ће мало доцније бити говора.

Као што се види из слике, при великој води Тимок на томе делу изађе из корита, и матица велике воде узимала је други — краћи пут од корита, и ишла приближно где је сада наша корекција, што се видело по самом земљишту.

Тимок се овде изливао поглавито усљед |тога, што се загушивао у свом тесном кориту за велику воду, а и усљед бране, која на 1—92 км. ниже од корекције.

Висина велике воде на земљишту где: је сад корекција варира од 1! до 2 метра и како је Тимок више брдска река са јаким падом, то јеи његова брзина велика а при великој води још већа, те је то био главни разлог, што се одустало од првог решења, због бојазни (што је оправдано), да Тимок при великој води не однесе труп жељезнички између два моста.

При пројектовањугкорекције, поглавито пазило се на то, да се иде приближно матицом велике воде и да се згодно прилагоди почетак и крај корекције