Srpski tehnički list

СТРАНА 52.

а". Отворених п покривених простора за прпмање, издавање, лежање и царинање робе;

ђ), оделења за експедиције и канцеларија за писмене радове;

с), обора за задржавање стоке пре товарења или после истоваривања ;

4). Справа за товарење робе;

е). вага ва мерење робе п пуних вагона;

ћ). путова за долазак и одлазак обичних кола;

ћ), потребних колосека и скретница за улажење, одлажење, намештање, делење и састављање товарних возова,

1). јама за чишћење локомотива;

К), водостаница, које су понекад спојене са шупом ва локомотиве, а понекад се налазе и као засебни водоцрпи; 1). шупа и сместиште за гориво;

та), стражара, кућица за скретничаре, послужитеље браника и сигнала.

п) станова чиновничких и осталог особља;

о). нужника;

ру. полицијског коља;

а), заустављача;

г). ограде;

8) профила товарења.

ХМ. Станице на рекама, каналима и пристаништима,

При постројењу ових станица треба поглавито на то пазити, да претоваривање робе из вагона у лађеи обратно буде што је могуће брже, подесније и јефтиније.

Да би ово претоваривање било што рационалније, нужно је, да се колосеци п зграде примакну што ближе води. Тога радн биће често потребни и кеови, који станични простор према води ограничавају; и који се могу употребити за смештање чекрка, за пристајање бродова и за друге цељи, Осем тога је корисно, да се ниво станице не издигне сувише високо изнад највеће воде, те да се претоваривање не отежава без нужде.

При свем том нужне су обично механичне справе за претоваривање. Роба, се обично претоварује чекрцима.

За саобраћај робе нужне су пре свега рационално постројени колосеци, Колосеци, на. којима се натоварена кола посебице ка бродовима крећу, могу имати мали пад ка води; чим се вагони испразне, морају се саставити у воз на блиском споредном колосеку, који је са главним колосеком спојен, Магаве за робу треба тако постројити, да су једном подужном страном окренути води, а другом станичним колосецима, тако да се на једној страни товаре лађе, односно исте пстоварују, а на другој страни да се вагони истоварују, односно утоварују. Те су станице прилично просте, када се саобраћај само пзмеђу жељезнице и воде обавља; постројење постаје млого замршеније, када се мора водити рачун и о саобраћају између жељезнице и вароши, између воде и вароши,

У таком случају препоручује се, да се подигну две сасвим одвојене магазе, од којих свака има да служи само извесним цељима, Једна од тих магава треба да одговори овим захтевима:

а). да прима робу, која водом приспева : на ту цељ морају бити намештени чекрци, који робу претоварују из,лађа у магаву. У магази се роба сортира, и пре свега се она роба, која треба даље жељевницом да путује одваја од оне, која не путује даље, већ која је за место опредељена,

__ђ), Та магава треба да је тако удешена, да се роба, која водом прпспева, али коју не треба даље отправ-

АНТРПОТИ У БЕОГРАДУ

БРОЈ 8. п 4.

љати може или обичним колима однети, и да се роба, коју треба жељезницом отправити може до магазе донети, Товарење оне робе, која водом приспева, и која је за варош намењена, врши се из саме магазе.

с). Та магаза треба да је тако постројена, да се она роба, која водом или из вароши приспева, маже лако у жељезничке ваго претоварити; усљед тога се морају при тој магави налазити перони за товарење, а тако исто п један колосек, на коме могу потребна жељезничка. кола долазити.

Место једне једине таке магазе, која мора свима потребама да одговара, може се, нарочито при повећим станицама, сагради'и група магаза, која има истим цељема да служи, Једна иди више магаза примају робу, која водом приспева, друге пак имају да приме само ону робу, која долази из вароши на станицу, а у цељи да се жељезницом даље отправља,

Друга од наведених магаза служи овим цељима:

а) Она има да прими робу која жељезницом дође; жељезнички вагопи довезу се до перона магазе и ту се истоваре. Роба долази у магазу, где се роба, намењена, за транспорт на води, одваја од оне, која је за саму варош намењена.

в). Магаза треба да је тако удешена, да се роба, која жељезницом дође, може у обична кола претоварити, ако је наравно не треба даље водом отправљати; исто тако, треба да је могућно и довожење оне робе из вароши, која треба да се водом даље отправи. На ту цељ је понајбоље, да се на подесним местима станице подигну перони за товарење, ка којима се може обичним

колима лако проћи и на којима св може роба истоварити; .

од ових перона преноси се роба по нарочитом колосеку до магазе.

с). Ова магаза мора да је снабдевена са нужним справама за товарење робе у лађе.

Место те једне магазе може се на великим станицама, саградити група магаза, које имају истим цељима да служе, Неке од њих примају само робу, која жељезницом приспева и која се одатле товари или у лађе или у обична кола; у другима магавама пак, стоварује се она роба, која из вароши долази и која је опредељена, да се водом даље отправља,

(сем магаза за робу потребна су понекад п сместишта царинске магазе, слободна слаталишта ит. д.

ХАХ. Приступни путеви, Колеки пут од 6–8 та ширине довољан језа обичне потребе. Од уласка у станицу за робу, па поред матазе и паралелно оном колосеку, који служи за товарење сиро-

• вине, треба да се тај пут продужи у ширини од 12—15 15:

на крају тих путева нису потребна места за окретање кола, ако је терен поред њих раван и добро пошљунчан; празна кола могу се таде на сваком месту окренути, јер лук, којег они описују неће имати већи полупречник од Баш. Ако пут води ка сталном чекрку за товарење квадера и осталих тешких предмета, то се око овога мора оставити празан простор од 800—500 та.

Приступви пут у Франкфурту на Мајни широк 16 буре 1

ХХ. Одводњавање.

Особиту пажњу на одводњавање треба обратити већ при самој изради пројекта. Исто је тако нужно, да се узму у обзир и оближњи потоци, рекеп т,.д, у које се вода спровести може; али се при таком постројењу треба побринути, да вода при великом водостању не може продрети у подруме, окретнице, јаме за чишћене и 1. д.