Srpski tehnički list

БРОЈ 7.

1. Да се ширини колосека од 1 што да превага над ширином колосека од 0,75 11 само под пзвесним ус„ловима; 9 Ваља проучити да ли се не би пруга знатно скратила (и тиме знатна уштеда постигла) уметањем још више других одељка пруге са зупчастом шином;

3. Ваља проучити линију, једанпут под претпоставком минималног полупречника од 100 ла, а други пут са претпоставком минималног полупречника од 45 тш, последње са применом витког (Нех је) возног материјала.

Из овога се види, да су ови стручњаци, који веома добро познају алписке железнице, поставили врло уске границе у програму за грађење локалне железнице Лавткварт Давос.

Иста постављена питања била су дуже време предмет расматрања и проучавања. Фирма Рирр Нојтапп « Сје п Јакођ Мазћ, извршила је најдетаљније пројекте оних места на прузи, која су у концесији стављена била као пруга са вупчастом шином, Тиме се показало да уштеде, које би се постигле применом такове зупчасте железнице, нису тодике, да бп се оправдало напуштање преваге коју има пруга атхезпона, над пругом са зупчастом шином, с тога се у одсудном моменту одустало од даљих покушаја са упрошћењем конструкције зупчасте пруге, која су са извесне стране предложена била.

То је учињено тим одсудније, што се ускоро савчало извешће о босанској железници, које овако гласп: „Босанска железница, има ширину колосека 0,7; топ снабдевепа је са кривинама минималног полупречника од 85 та. Кола те железнице пмају две осовине радијадне, по систему Клозеа (К!ове); одстојање осовина износи 2,7 та; једино кола за транспорт дугачке јапије и кола за пренос материјала имају непроменљиво одстојање точкова од 1,8 ш. Прп колима са трима осовинама, удешена је конструкција тако, да се крајње осовине, при уласку кола у кривине, радијално нагињу, а средња се осовина (постављена у висећим покретним лежиштима), измиче устрану према потреби; одговарајући висиви лука колосека на коме се кола крећу.

При најновијим типовима локомотива, спојене 0с0вине такође су радијалне осовине, пи то употребом Клозеовог радијал-механпама и употребом диференцијалне укренице (ОШегеп та Кор, на такав начин, да је могуће «са тим локомотивама, (којих је укупно одстојање точкова = 6 ш) прећи без пкакве тешкоће и најмање кривине на тој прузи,

Ова возна ерзтегву показљаћ су са у пизу годна као потпуно сигурна за саобраћај, али увек под претпоставком да је горњи строј железничке пруге на уским кривинама (испод 60 за полупречника) особито солидног построја п скопчан са врло пажљивим обдржавањем,

Брзина воза у брдеким пределима те железнице са кривинама од 95 т минималног полупречника, и максималног успона од 149), пзноси 20 Ка у сату; пошто пак постоји намера да се та брзина повиси на 30 ка у сату то ће се на босанској железници елимпноватл све кривине испод 60 за полупречника“.

Ова последња околност по којој се дакле босанска железница налазила у таковом положају даје при сразмерно малом успону од 149, морљла да уклони све кривине од испод 60 ла полупречника те да брзину својих возова попне на 80 Ки у сату, дала је повода дљ се на скалетској железници одустане од употребе гипких возова; није се хтело, да при скалетској железници брзина. возова буде у велико зависна од доњег строја пруге. У колико је та жеља била оправдана, шта више и потребна, видиће се из даљих навода резултата тро-

СКАЛЕТСКА ЖЕЛЕЗНИЦА

СТРАНА 125.

месечног слобраћаја на прузи Ланткварт- Клостерс у дужини од 88 Кт.

Ширина колосека утврђена је дефинитивно на 11 а минимални полупречник на, 100 та, Возни материјал по овим податцима пројектовале су и пзрадиле Фабрика „Зећуетлетзеће Госото у-цпа Мазејипел бабе к УМ њетит“ по „зећуелемзеће Ја ав ле-Сезе асћа ћ Мепћацзеп ђе! Бећа ћаизеп.“

Локомотиве (Слике 1—6 на листу ХУ. и ХУЛ.)

Локомотиве конструпсане су по такозваном Могултипу, Т. ј. онп имају 3 спојене осовине а спреда једну усамљену осовину која је у стању да се по кривини нагиње и која је врло снажно центрпрана, овакова, диспозиција осовина, осигурава локомотиви мирно кретање и при сразмерно великој брзини.

Казан на тој локомотиви грађен је по обичном типу локомоттвеких казана, материјал спољнег казана јесте, мекан Крупов челик (ууејсћез Ктирзећез аззејеп); ложиште (Кепегђћећзе) је од бакра и везано је као обично спољвим казаном, посреством стега и подушрача; капак тога ложишта укрућен је потпорним клинцима. Њазан је снабдевен арматуром и гарнитуром према захоним прописима. Инжекторп грађени су по спстеми „Кезгатбре“ у Фабрици Зећајег п Видепђега у Магдебургу.

Локомотива има спољне оквире, који су трансверсално чврсто укрућени (уегзба . Онажна лежишта, 0с0вине служе осовинама, које су снабдевене са кривајама (ТмлеђКитђеј) Хаговог система. Постеља опруга конструисана је тако, да су обе задње осовине везане балансијером, а пето тако п предње две осовине. Овом диспозицијом подељен је терет тако да су спојене осовине (покретајуће осовине) подједнако оптерећене, међутим на слободну осовину дејствује само толика тежина колика је потребна за сигуран ход локомотпве.

Џарни цплиндри на локомотпви монтирани су хоризонтално, на спољној страни и конструисани су са зандуком крмила лежећег над цилиндром. На поклопцима тих сандука намештени су тако звани рикурвентпли (В:соптуеп е) који спречавају усисавање чађи и нечистоће у цилиндре при кретању локомотиве празним цилиндрима.

Крмило грађено је по систему Непззшсег уоп Ууа](есо, покретано спољном кривајом, резервисано је по средством завртке.

Укреница (Ктецхкор!) од ковног је гвожђа, постављена месинганим плочама, са којима клпза, као обично, између два пружника. |

Точкови ковани су по спстеми Арбела и имају наварене тегове за изравњавање ((тесеповтутећје).

Криваје коване су изједно са рукавцем; на рукавцима навлачене су (у усијаном стању) челичне цевчице, тако, да кретање око рукавца, не долазе у непосрадан додир сњиме.

Машина снаосдевена је са кочницом на полугама Ехбег-Неђе ћгетзе) која дејствује на 4 точка, и која је тако диспонпрана да је целисходно скопчаша и са континурном вакум-кочницом воза.

Оспм обичне арматуре п направе за сиглаловање, снабдевена је машина зими са плугом за смет (5сћпер пе).

Машпна савлада на успонима од 459, Влакова, од 55 1 са 15—90 Ка брзине.

Главне димензије машине ове су:

Пргчник цилиндра паре • + · •

Корак клипа (Кођепћиђ) · · •

· 340 пп "500 а = 18