Starmladi

Бр. 11.

— стармладег

Стр. 91.

Говор Јаше ЈМркши+>а пили^арског посланика.

(Полаже рачуна живини и доказује јој како ју је узео у обрану на сабору. Овце слушају и блеје — а петао кукуриче „живеа наш посланик!")

ДУХОВИ, Дјхови . . . велики нразник. У целој земљћ светкују нразник. Штедионнце, трговци, занатлије, земљоделци — сви светкују великп празник. По неки новчани заводи у свом празничком расиоложењу — затворише радњу већ нре недељу дана и никако је не отварају, сигурно због празника не мисле више ни отварати. Црногорска влада слави празник — у души, а њезин министар ТЗмановић празник — у срцу. Дипломатски књаз Никола, кад се сети да је најординарнији аустриски шпијун Настић у стању да две братске државе — растави из братског загрљаја — осети неки празник — у глави. 0 нросветом нанредујемо и достигли смо већ незнабожачко доба. Анархисте. атејисте, социјалисте и радикали — не верују у Бога. Бог међу тим као свепраштајући верује у радикале и њихову странку као једину спасоносну странку но Српство. С тога ваљда и они свеснији који ве РУЈУ У Бога и доказују да је и Бог радикал. Верују у свету тројицу, на нр. Бог Кошут, Бог Раух и Бог Јаша. На пр радикалски Бог Кошут шаље народностима на Духове грофа Апоњија у виду голуба ... и то правог гаћастог и с мамузом голуба . . . просто да је печен па да га од милине поједеш, тако је златан . . . а све народности, изузевши грабикале, удариле у дивљачку дреку : кобац! кобац! чувајте матере децу своју! И сад узалуд голуб-гаћан гуче како он није кобац и не мисли ни једно голупче појести, него баш на против заменути матер хранитељку, те голупчиће бесалатно хранити. Во времја оно послао је Бог духа светога у виду голуба међу апостоле — те су у један мах нроговорили 12 језика. Данас је иослао

Бог радикалски (Кошут)

неког дугачког, (<>д Кузмана за 6 цоли дужег) „великог" духа који је рад да оно што је сам Госиод створио — поквари, поништи, посече свих 12 језика у 12 народносних аностола (12-ти радикалски апостол Јуда, он се већ продао за манастирске сребрњаке) и стопи у један „разумљив" језик, којим се може чак на онај свет — путовати. Ах, незнабожачки је свет! На пр. у новосадској саборној цркви о Духовима у место зелено траве донели радикали сено. А свет у место да ћути и слуша дивно појање наших учитеља у певници, и громкогласну службу владике ... а они ударили у разговор .. радикали, сено ..'. јасле . . . Неблагодаран свет. Па чак и слух данас човека вара, На пр. у место црквене арије а вама се учини да слушате арију далматинских морнара: „Ој дивну ми далмацију з боравит нећу" — да невају гимназисте, којима диригира сигурна рука, као да је ишла у школу код Јаше Томића. Те се у један мах осетити као на морским таласима, који вас час дижу високо високо, а час спуштају дубоко, дубоко (од прилике као мађарска влада радикале) а ви се топите од милине баш као радикалска странка у Срему — и често мислите да ће вас једног лепог дана нестати, као Пашићеве владе, заједно с завереницима, у Србији. И у Босни се празникују Духови, и то зли Духови ! Босански Бог просвете Штадлер, и Бог правосуђа Херман, шире љубав и мир међу хришћанима, а муслимане уче уз сву своју силу — хришћанско.ј науци И они су створили „заверу" и „ведеиздајнике" мало друкчију од оне у Црној, Гори, ма да је и ту био