Sveti Sava u narodnom verovanju i predanju : jedna od lako ostvarljivih dužnosti prema prosvetitelju našem

РЕМ

ел

91

покојни Милићевић је причао, како су у неком месту на обали Мораве, приликом једног његовог путовања, жене у очи Св. Илије заустављале кола и молиле да им кочијаш његов закоље изнесеног на пут певца, пошто, веле, немају никог од. мушкараца код куће. На његову примедбу, зашто коље онако лепог певца, једна је одговорила: „он да не куне газду !.. Кад. се јутре не закоље, он прекојутре виче: кукуреку! ја Светог Илију прескочи, а мој газда неће! И тако се у Прекоморављу у очи Св. Илије одсече толико петлових глава, колико у очи Божића исчупа прасећих јабучица.“!) Е

У опште свуда, где се одржао овај обичај, народ верује,. | да ће се домаћину куће десити зло, ако старог петла о Св: Илији не закољу. У Тимочкој Крајини, например, у селима Мокрањи, Речкој, Метришу, Салашу и другим српским и влашким селима кољу старог петла, како је парох речки, прота Петар Поповић, слушао, „да не би преживео газду“, јер ће иначе овај умрети, али се, вели, и тај обичај губи, као и сви други. У Лукама и Власи и Срби, а и у јасеничкој парохији, казивали су ми ондашњи тамошњи свештеници, Стојан Мијатовић и Петар Шундић, старог петла пушком о Св. Илији убијају. Пушку пуне ситним сачмама (гмизама), да га не би сасвим убили, па га онда прикољу. Велика пера са репа, она савијена, која зову српови, чупају и забадају за горњи појас (кушак) на улазним вратима и са њима бајалице бају против пробада и главобоље. Из пожаревачке околине сам такође забележио, да стари петао, чим после Св. Илије кукурекне, куне свога газду: „ја преживех Св. Илију, а газда да не дочека другог“ И у Ресави кољу старе петлове, да не би клели газду, кад по Св. Илији остану. Љуба Ф. Поповић, парох свилајначки, родом из ресавског села Дубнице, причао ми је из свога детињства, како. је и у њиховој кући био обичај, да се стари петао на дан Св. Илије из пушке убија2.) Кад су браћа примећивала оцу његовом, поп Филипу, зашто баш мора да се убија пушком, објашњавао им је, како се петао рачуна као домаћин, па као такав треба да погине онако, како се пристоји, из пушке, као јунак, а не дасеу гоњењу премлати и прикоље. Њихова је породица, вели, пореклом из Мораче,з) откуда се претци њихови преселили на Мало Косово, а пре 200 година, као и већина ресаваца, прешли

у Ресаву. У осталим селима махом кољу ма и петлића, ако

1) М. Ђ. Милићевић, Међудневнице, приче из живота у Србији, Београд, 1885., стр. 2!.

2) џ Перун је, по ондашњем веровању, грмео и громом пуцао, а Св. Илија огњем с неба жртву запалио.

3) Карактеристично је, да на домаку Мораче, и Црне Горе у опште, наш народ католичке вере на дан Св. Мрате у петла гађа нишан из пушака.