Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje

99 _ = __ СВЕТЛОСТ БР. 4.

узме у обзир, да од броја уписаних ученика многи напусте _ школу и не сврше је, сада је сасвим природно, да је и број писмених у нас врло мали. Покрај тога велики је број оних, који забораве и оно мало што су у школи научили.

"0 броју писмених имамо “само мало података. Ранији пописи становништва нису водили рачупа о тим податцима. Први пут јављају се ови податци у попису од 1866 године, а после су бележени ови податци у свима пописима. Ми их износимо у следећем прегледу

| БРОЈ ПИСМЕНИХ Од 1000 стаГОДИНЕ - | бввика ПОПИСА је било је мушких женских свега писмених 1866 8 | Ае | 50.796 41'8 1874 14 || ; 91.039 67'2 1884: 148.997 | 28.492 | 177.489 98:3 1890 196.888 | 8327.842 | 234.175 108:3 1895 962.054 | _ 50.482 | 312.486 1851 1900 844.282 69.489 | 413.821 166'0

Кад бисмо узели да је у 1866 години било од 1000 становника њих сшо писмених, и поредили ту годину с осталим годинама, онда излази да је било писмених у години

1866 100 - 1890 260 1874 161 1899. 328 1884: 2238 1900 397

Из овога поређења излази да се број писмених увећавао јаче него број ученика у основним школама, јер је на то увећавање утицао и број ученика, који су у том времену учили у другим школама. Међутим несумњиво је да на ширење писмености у народу највише може утицати основна школа, и с тога треба обратити највећу пажњу на њено уређење и њен рад.

_ Велика је разлика између писмених мушких пи женских. Тако долазило је на сто писмених мушких таких женских по попису од –

1884 године 191 1995 године 19'2 ПВО ОНИ АНУ АОЛ У ОН 02