Topola

и т. д.; 7) као члановп стручних задруга. имају прнлпке да се усавршују у својој струци, нарочнто у ирактичном правцу; 8) као чланови иросеећенога друштва, долазе они често у додир и саoopaßaj с многнм људпма различне спреме и разних занимања; прп том имају прилике, да много што-шта сазнају п науче ; 9) као. члановп хумаиитарних дружипа или добротворних задруга могу се још више усавршпти у моралном правцу; 10) као чланови уметничких друштава (н. пр. певачке нли музичке дружпне) пмају прилике за встетичко усавршнвање; 11) као чланови месне која, поред политичких, књнжевних, поучнпх н научнпх листова, има и богату књижницу, могу се они користити, да прошире своје интелекту:iaho васпитање; 12) као чланови иатриотских, пационалних и хумапих удружења (као што су н. пр. Друштво Св. Саве, Друштво Црвенога Крста и т. д.) имају они довоњно прилике за неговање моралних, социјалних и хуманих идеја. Постуиак при самообразовању може бити више самоуЧки, где се путем небројених иокушаја и дуговременога прикупљања искуств а долази до некога ступња савршенства; а може бити уређен по неком илану, који је налик на васпитни план у школама. 110 овом другом начину може образован човек допуиити п усавршитп своје васпитање и образовање, као н. пр. кад-учи туђе језике, кад чита научна и друга дела на разним језицима, кад ,се вежба у некој уметности, или у

227