Topola

240

битне душе људске, која се са својим иаром венчава." Али философија као да he битп овде у заблуди, јер се љубав исто тако често јавља у несличним, као год у сличним, прнмерима. Дакле, права дружба у браку мора потицати и из душе и из срца. и оснивати се на узајамномпоштовању, колико год на узајамном волењу. „Где пема узајамне поште,“ вели славни Фихте „ту не може бпти праве и трајне љубави. Сваки други услов доносп кајање, и јесте недостојан сваке благородке душе људске. “ На кратко, прави брак мора почивати на особинама карактера које вла-дају у домаћем као год у јавном животу. Али има нешто .више к од голе поште у брачној везп. Осећање које ту влада куд и камо је дубље и нежнпје; п оно нпкад не може достићи тај степен између људи и људи, или између жена и жена. „У области љубави" вели Ватанијел Хоторн ■ — „постоји увек непроходпа провалија између човека и човека. Они никада не могу прпмити један другоме руку са оном топлотом срца и душе, са каквом то чинп жена у својству јој мајке, сестре, ил’ супруге." врата љубави човек улази у нов свет - лша, среће и сачувствсвања. Тај је нов свет; његов дом, његова рођена кућа, која се савршено разликује од куће његова детињства, где му је сваки дан доносио неку