Topola

86

тив интензитета. Ооим тога ваља напоменути, да п кад би тај доказ био тачан, да би он важио само за психичке садржаје који су распрострти, за психичке садржаје пак који су нераспрострти он не би важио и према томе ови би могли бити интензивни. Пошто су покушали оборити интензитет као засебну категорију квантитета, противници своде интензитет као факт на друге особине психичкпх феномена и то 1.) на екстензитет (било на фактички, на пр. код сензацпја, било на привидни, на пр. код осећања) ; 2.) на квалитативне разлике (на нпансе квалитета) или 3.) науасиост аперцептивног опажања.. Немогуће je за све области психпчких садржаја спровести једно од ових свођења, већ ce за то употребљавају или само прва два или и сва трп. Тако код ocehaja шшањау ужем смислу (упор. § 15) постоји фактичка просторност и зато je ту најлакше покушати заменитн интензнтет екстензитетом. Кад доднрнем руком сто јавља ce сензација отпора, кад јаче притиснем јачп je и њен интензитет, али не зато, веле протнвннци ннтензитета, што би ce повећао њен тобожњн „пнтензитет“, већ зато што ce надражај простире на све већи простор руке, што према томе не само дата сензација постаје просторнпја, него п што ce уласком околних мускула y акцију њој придружују и осећајн напора. Тако исто код ocehaja напора (на пр. код ocehaja тежине, који постаје држањем терета y руцн) са растењем терета ступа y акцију све већп број мускула и ми то придолажење нових сензацпја напора, веле протпвшгцп, интерпретпрамо као повећање пнтензитета првобнтне сензације. Само делимпце и y нзвеснпм спедиалнпм случајевгша дало би ce применпти ово свођење пнтензитета на екстензитет ii код сензација осталнх чула. Противнпци интензитета тврде, да ce код овпх последњих екстензитет спољне дражи преноси на сензацију п интерпретира као њен интензитет. Тако звук je све јачи, што je већа спољна драж која га пропзводи; ocehaj светлога све je јачп што више има објективних извора светлости, којију производе. На супрот томе противници интензитета своде интензитет осећања y главном на његов привидни екстензитет, т. ј. они тврде за духовна осећања да су све јача што je већи број престава за које еу