Topola

87

везана, a за чулна да пзгледају све већа што je већа сума сензација на коју ce односе. Цео овај покушај свођења интензитета на екстензитет међутим нпје оправдан. Јер y случајевима y којима ce при овом свођењу мисли на фактичкп екстензитет иснхичких садржаја интензптет расте с екстензптетом само донекле, a после тога пнтезитет може постићи висину, којој екстензитет датог садржаја ни y колико не одговара. Тако код ocehaja отпора и наиора донста са увлачењем све већег броја мускула y акцију расте пнтензитет првобитне сензације, али то рашћење могуће je ii онда када и сви мускули буду y стању надражаја, из чега излази да ce интензитет не може свести на екстензитет. Осим тога, и што je овде пресудно, ми при томе улажењу све већег броја мускула y акцију опажамо јасно, да интензитет основне периферне сензације расте независно од ове екстензивне множине нових сензација мускуларних. Позивање на екстензитет спољне дражи код ocehaja осталих чула, да би ce њихов интензитет свео на екстензитет, ирелевантно je, јер питање ce тиче интензитета психичкнх садржаја као таквог a рашћење његово има ce, ако je привидно, свести на чнсто психичке факторе. Исто тако мало оправдано je свођење интензитета осећања на привидни екстензнтет њихов. Код духовних осећања расте са обимом престава несумњиво и интензитет њнхов и врло често где ми говоримо о већем интензитету таквнх осећања, y ствари постоји (и y томе имају противници право) само већи привидни екстензитет звихов (т. ј. већи je број престава на које ce она односе). Ипак ce ни овде не сме свуда свести интензитет на екстензитет, јер има случајева, y којима je интензитет једног таквог осећања врло велики и ако je оно везано само заједну преставу (на пр. страх од једног догађаја кад имамо јаке разлоге да верујемо y истинитост његову). Још je јаснија немогућност таквог свођења код чулних осећања : ми нпр. можемо y врху прста осећати ннтензивнији бол него y целој руци, пгто би било немогуће ако би интензитет бола био раван његовом привидном екстензитету. Други покушај састоји ce y свођењу интензитета на квалитет. Преставннци овог свођења тврде да сензацпје, које су квалитативно исте a интензивно различне, престављају