Topola

смемо слободно да предајемо. *tie осврћујш се ни најмање на стварнпг-т око гебе./ тоживљај таквжх чжсто човетантшх~oсећања, која се ретко у свакидашњиди смеју манжфестоватж, све то производн богату п жнтензжвну ■фуикциску радост.' а' у тој се емоцжоналној ' функдиској радостп састоји право естетско ужпвање. Судбине Антигона, Хамлета, Магбета, Отела, краља Лжра. Марије Стурт. Валенштајна, Фауста ж Грете и других лжца, које нам се жзносе у драмама светске кљижсвпостн. необично су полеоне ла жзазжвају жива ocehaaa. У додрршпту се придружујл' смодионалиој фл нкцжскоЈ радостп још и сензуална и интелектуална моднфикујућн je п појачавајући Je, (каткада додуше нарушавајући je), али битно остаје нпак наше душевно учествовање у судбини тнх лица, наша емоцнонална функциска радост, коју у нама буди пошужчразу'мевање уметиичкога дела. 1 lc/ro су тако подесне и слике и скулптуре да буде у посматрачу емодионалну функцпску радост, ако овај успе правжлно да објаснж жзраз лжца, држање тела ж гружжсање жредстављежпх фжгура, и да се »ужпвж« у уметнжчко дело. Лака разз г мљжвост j жржкааивању врло много олакшава »ужжвљење«, док одвнше комдджкованж неразумљиви мохжвж не дожушхају да се уожште жојавж емодионална функцжска радост. Пзмеђу разних уметностж, како je познато, најјачж ефекат жрожзводж музжка. А то долазж отуда, што ту чулнж ожажај тонова директно дејствује на осећање, а не жреко жнтелекта. Стога ће. код такозване »апсолутне« музжке, која није прожраћежа жжкаквим текстом, музичкж ефекат допретж до нажге свести много чистжјж и жржснжјж. Напрогнв, на особе, које су мавве музжкалне, дејствују песме, чијж je текст разумљжв, лакше ж јачеГУ~6авраменој "музичкој' драми, коју je бтвориб Рж хард Вагжер, жзазжвају се снажно. све четжрж врсте функциске радости. (сензуална, жмагжнативна, интелектуалжа ж емоцжонална), ж зато je код ње естетско уживање особито јако и дуготрајно. Додужш често се дежтва код тжх дела, да нОсжада одмахзГГруком. да се чулио схвате тоискж редовж жлж чак разуме текст, којж je често врло тежак. Тиме се онда устављај сензуална и жнтелектуална функцжја, што ожет спречава развитак емоджонадне функжжске радости. Ако се пак усжело честим сдушањем да савладају тежlкоће.з 7 схватању, онда je утолжко јачп oniirni утжсак, којж, услед скоро нежсдрпног богатства у мотивжма, готово викако ж не тужи. Свако je естетско уЈкжвање, жрема томе, једна врста фушшдске радости ж као такво сроджо игри. Али je дејство естетске функциске

153