Učitelj

учења састоји се у томе, да ће се младим људима и младим девојкама у заједници, претрпати ум мислима које немају никакве везе са науком. Ми ово одричемо. Погледајте, шта бива у нашим нормалним школама Може бити, да ће се у школи, где се налази три до четири стотине ученика оба пола, наћи неких, чије су мисли управљене на сасвим спољне ствари. Но у ошпте заједница полова садржи у себи пуно мотива за рад. Мало ће се наћи ученика, чије се самољубље не би покренуло овом системом. Није могуће одрицати, ла испуњавање обавеза школског живота притеже узде младим девојкама и људима и управља их, да иду чврстим корацима ло путу наравествености. Разједињавањем младих људи обојег» пола иде се на то, да им се место породичнога васпитања набије мозак глупим сентименталним идејама, моје упливишу штетно на цео њихов живот.“ — Млоги европски моралисти а у томе реду пи акадмичар Кан, за ове би речи желели овој девојци здраву памет! Но академичару се мора признати то као лобро, што не изврће Ффакта и не служи се софизмима. Његова жеља, да са моралне стране докаже некоректност заједничког обучавања. пала је, и он је, придрав све фактичке податке наших Америкапаца, признао с те стране умесност заједничког обучавања. Но он је променио Фронт и почео да напада с друге стране. Осим моралног питања, вели он, овде има још једно питање о томе, може ли млада девојка научити све ово што и младић, и зар се неће у томе случају јавити озбиљна препрека са стране природних разлика у умној организацији мушких и женских. По мишљењу Жана, ове разлике су највећа препрека и незгода за заједничко обучавање, но он не додаје ништа новога томе, што је било већ доказано и оборено давно. Да ли међу мушкињем и женскињем постоје какве кал:италне психичке

ПН

разлике — о томе не треба ни говорити; после толиких мука неких научара да те разлике покажу, ми их не видимо; радови ових научара беху сасвим бесплодни и често су служиди сами ти радови као аргументи против њихових погледа. О малим разликама у карактеру и осећањима нећемо ни говорити; но без сумње те разлике постоје, као што постоје код индивидуа једног истог пола; вероватно ће бити да постоје још и чисто интелектулне разлике, које добијају неку сталност услед једнобразног и дуговременог уплива разних дисциплина. Па у ма којој школи где су схупљени ученици само једног пола, учитељ ће морати да има посла, са врло различним карактерима и интелектима исто тако као ми у мешовитој школи, па ако се те разлике покажу у последњој, опет ће оне бити у врло малом размеру. Пол ан не сме да тврди, који су предмети и науке за женскиње, а који нису; неких нејасних напомена на, оваку мисао има код њега, али се он врло опрезно уздржава да о овоме питању говори, јер би онда морао да претресе све законе психичког живота човечијег. Али опет он мисли, да умне силе код женскипо количини стоје ниже од мушких, те зато и не допушта да се девојчице не васпитају за елно са дечацима. Да би потврдио ово своје мишљење, он се позива на сведоџбе млогих Американских лекара који у непрекидном умном рад) женскиња виде главне узрок опадању њиховог физичког здравља, јер се показало, да жепскиње, које свршавају курс у мешоватим школама излазе са непотчуним здрављем. О овоми се, заиста, млого товори у Америци. Сви, који су одлазили у Амсриканске школе, чудише се исцрпљености сила код ученика, бледоћи њиховој, слабости и болести њихових орга. низама,

(СВРШИЋЕ СЕ.)

а 35 —____-<- __В—_- = ==