Učitelj

дознати сва та Факта), — тада би Физијолози · односно тога достигли своју крајњу дељ; они би одредили одношај животињске покретне снаге према, другим силама, што у природи постоје. И кад би исто то било учињено и од-

носно свију других операција, које се.

врше у животињском организму и посреством њега, Физијологија би достигла свог савршенства ; и Факта морфологије и географског распоређаја могла, би бити изведена из закона, које су Физијолози открили, у свези са законима, који одређују уплив спољне природе.

Нема ни једног дебла у организму

ове малене животиње, који нас неби одвео мислима тако пространима, и опширним; као што је ова, коју сам вам мало час у кратко извео; али и то, што сам рекао, по свој прилици не само да ће вам дати могућности, да. склопите тачан појам о предмету и значењу зблошке науке, већ ће вам послужити, ма и непотпуно, као један пример метода, којим — по моме мишљењу -- треба предавати ову науку, и у опште сваку другу физичку науку. У главноме ствар се састоји у томе, да учење буде реално и практичко, да обраћа ученикову пажњу на почесна факта, али у исто време учење треба да буде широво и пространо, и непрестано треба да има у виду општавања, оно извођење општих поставака, чему као срество служе сва, почесна Факта. Морски је рак послужио нама Бао тип целокупног животињског царства, и његова анатомија, и Физијологија објаснили су нам неке од најважнијих бијолошких истина. Ученик, који је сам видео Факта, што сам их мало час описивао, коме је об-

82

јашњено значење свију тих Факата, и који је све то јасно појмио, задобио је тиме зблошко знање, које је реално и плодотворно, па ма како да је ограничено, задобио је знање које вреди за сва она знања, до којих може доћи читајући књиге по тој науци. Зблошки појмови, које је ученик добио овим путем, састављају право знање, а не само знање по чувењу.

И кад бн ја био обвезан да вас учим зблогији, ја би то — у главноме — чинио истим начином, као и ово вечерас. Ја би изабрао сунђер, или каквог полипа, или мекушца каквог, као преставнике дотичних група животињских. Ји би сасвим подробно разјаснио њихову структуру, и показао би, како се у свакој од тих животиња, отледају велики принципи зблогије. О6јаснив што потпуније те основе, ја би увидио да сте ви стекли чврстог ослонца, и тада би вам објаснио изабране типове, који престављају читаве групе, па би онда обратио вашу пажњу на, специјалне Форме појединих група.

Ето такав би био мој план, говорећи у опште. Али ја сам примио на себе да вам кажем, који је најбољи начин за усвајање и саопштавање знања зблошког, и ви сте у праву да тражите од мене, да вам ја подробније и тачније опишем тај начин, којим би вам саопштавао појмове, које мало пре спомињах.

По моме мишљењу, као најбољи образац за предавање сваке физичке науке може служити метод, којим се обично предаје анатомија у медидин-

„ским школама. Тај се метод састоји

из три дела: лекције, опити и пропитивања .